FORBRUKERTEKNOLOGI

Full rulle for MMS og SMS

Bildebeskjeder og tekstmeldinger har hatt en eksplosiv vekst i sommer, og kan bli den nye melkekuen for mobiloperatørene.

30. juli 2004 - 12:59

Telenor håver inn penger på mobile meldingstjenester.

Informasjonssjef Arild S. Johannessen i Telenor fortalte til digi.no i denne uken at MMS har økt fra 3,4 millioner bildebeskjeder i første kvartal til hele 11 millioner i annet kvartal. Det totale antall MMS kom dermed opp i 14,4 millioner bildebeskjeder i første halvår for Telenor.

I juni økte den vanlige bruken av MMS fra 50.000 til 100.000 beskjeder hver dag i snitt. MMS er gratis hos Telenor i helgene, men i ukedagene koster en bildebeskjed 2 kroner og 50 øre som gir Telenor en pen fortjeneste på 250.000 kroner dagen.

    Les også:

Det er spesielt blant ungdom og voksne enslige tjenesten har tatt av som ikke blir mindre på sommeren med lyse netter og sommerflørt.

I juli har 1880 Telefonkatalogen registrert tre ganger så mange SMS-søk midt på natten som i februar. Mellom klokken 23 og 06 behandler selskapet nå 30.000 søk hver natt, mot rundt 10.000 i vinterhalvåret, skriver Findexa, som eier 1880 Telefonkatalogen, i en pressemelding.

- Vi ble overrasket da vi oppdaget hvor stor aktivitet det var om natten. Det var forventet at det skulle være en generell økning i sommerferien, men vi hadde ikke forutsett at aktiviteten skulle være så stor om natten. Det er hyggelig om vi kan bidra til å at et og annet kjærestepar finner hverandre i løpet av sommeren, sier daglig leder i 1880 Telefonkatalogen, Roar Johansen, i en pressemelding.

NetCom, som har egen tjeneste for SMS-søk i telefonkatalogen, bekrefter tallene som viser at mange leter frem ukjente navn og nummer i sommerhalvåret. SMS-søk fra mobilen er nå blitt den største inntektskilden til Netcom på innholdssiden.

- Tallene er egentlig ikke overraskende. Dette øker jevnt og trutt, og tar et ekstra byks om sommeren, sier kommunikasjonskonsulent Nina Kersten Nilsen til Aftenposten.

Arild S. Johannessen i Telenor sier til digi.no at det er spesielt i ferietiden MMS anvendes for å sende hilsen fra hytta, Syden, båten eller sommerfester. Den typiske bruker er voksen ungdom og familier.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.