Fulle ungdommer mer pop enn porno

Ferske målinger av hjemmesurfernes nettvaner viser at porno ikke er så populært lenger etter at Big Brother dukket opp, at interessen for nyttetjenester øker sterkt, at kvinneandelen på nett stiger, og at rundt 100.000 nordmenn foretrekker å surfe om natten.

Resultatene er basert på løpende målinger utført av analysebyrået Nielsen//NetRatings, som registrerer alle nettvanene til 3.000 norske hjemmesurfere.

Februartallene viser at over 2,2 millioner nordmenn nå har tilgang til Internett. Fremdeles er det flest menn (57 prosent) som surfer. Men kvinnene haler innpå. Siden juli i fjor har andelen økt fra 40 til 42 prosent.

Menn bruker også mest tid på nett, i snitt to og en halv time mer enn kvinnene. I februar var mennene pålogget i seks timer og 30 minutter i snitt, mens kvinnene i snitt surfet i fire timer og fire minutter.

Hver bruker er i gjennomsnitt pålogget cirka 24 minutter av gangen hjemmefra, 13 ganger i måneden.

Det er aldersgruppen 12-17 år og 25-34 år som er de ivrigste nettbrukerne, med henholdsvis seks timer og 50 minutter og seks timer og 42 minutter i februar.

Overraskende nok, skriver Nielsen//NetRatings i en pressemelding, kommer aldersgruppen over 65 år på en tredjeplass blant de ivrigste surferne, med 6 timer og 38 minutter.

Bruken av Internett er jevnt fordelt over hele uken, helgene skiller seg ikke ut. Mellom klokken ni og ti på kvelden er nordmenns surfeaktivitet på topp - da logger over 838.000 mennesker seg på nettet. Men mange foretrekker også å surfe om natten: Vel 100.000 nordmenn er jevnlig på nett mellom klokken to og seks om natten.

Av 17 registrerte kategorier av nettsteder havner de pornografiske helt nede på 14. plass i popularitet, med rundt 125.000 brukere forrige måned. Bare kategoriene familie, bil og sport kommer lavere.

På topp kommer portaler/søkemaskiner (ca. 1,2 millioner brukere), telekom/internettjenester (ca. 875.000 brukere), nyheter (ca. 830.000 brukere) og bank/finans (ca. 691.000 brukere).

Bank/finans har steget kraftig siden desember, da denne kategorien hadde415.000 brukere. Analysebyrået forklarer dette med økt bruk av nettbaserte banktjenester.

Som vanlig er SOL, Kvasir og Startsiden er de mest besøkte nettstedene.

Et nettsted som imidlertid har gitt stort utslag på forrige måneds nettmålinger er ikke overraskende Big Brothers. På bare fem dager i februar besøkte mer enn 196.000 unike brukere bigbrother.no, og var dermed det 18. mest populære nettstedet.

Til sammenlikning hadde Nettavisen cirka 192.000 brukere i hele februar.

Målingene viser også at syv av ti Big Brother-surfere er menn, og at aldersgruppen 25 - 34 år er ivrigst.

Til toppen