Eksempel på prosjekthåndtering i Podio. Fanen «Activity» er åpen: «Activity Stream» okkuperer følgelig en vesentlig del av skjermen. Den er organisert etter et velkjent mønster (tenk Facebook) for å gi oversikt over ulike aktiviteter. Viktige relaterte begivenheter hentes fra kalenderen, og man ser hele tiden hva som er mål, aksjonsplan og milepæler. Visningen tilpasses av brukere uten spesialkompetanse i IT. Plattformen omfatter en mengde applikasjoner, og en egen «app store» som det arbeides for å trekke uavhengige utviklere til.

Fullverdig samhandling over nett

Danske Podio tilbyr en enestående tjeneste, som er gratis for opptil ti brukere.

Samhandling – «unified communication» – er i vinden som aldri før. Alle IT-verdenens giganter kan tilby serier med løsninger som kombinerer ulike verktøy for samarbeid over nett, for å dele dokumenter, holde rede på hvem blant partnere og kollegaer som er tilgjengelig, peile ut hvordan de best kan kontaktes, og håndtere kontaktvirksomheten gjennom et felles og mest mulig oversiktlig grensesnitt.

Med utgangspunkt i den første virkelige «gruppevaren», Lotus Notes, har IBM tilbudt løsninger siden slutten på 1990-tallet. Siden er Microsoft, Cisco og mange andre kommet på banen. Felles for disse løsningene er at de krever både dedikert prosjekt og godkjent budsjett hos den potensielle brukeren.

Et opprinnelig dansk selskap, Podio, har valgt en motsatt tilnærming: De har laget en samhandlingsplattform som leveres over nett, og som tilbys gratis for opptil ti brukere.

Det gir ildsjeler en anledning til å eksperimentere. Plattformen er lagt opp med tanke på å kreve minimalt med teknologisk innsikt, samtidig som den skal gi kreative brukere store muligheter til å justere og legge inn tillegg underveis. Prøv selv, fra adressen podio.com.

Selskapet ble opprettet i København tidlig i 2009 med utgangspunkt i koden til utvikler Andreas Haugstrup Pedersen. De første kundene kom før selskapet meldte seg selv for offentligheten, i august. I august i fjor kom Tommy Ahlers inn som investor, og tok samtidig på seg ansvaret som administrerende direktør. Ahlers er kjent som seriegründer, og er mest berømt for synkroniseringsløsningen ZYB fra 2006, som i 2010 ble solgt til Vodafone for 250 millioner danske kroner og omdøpt til 360.com.

I mars i år lanserte Podio sin tjeneste på et stort arrangement i San Francisco. Presseklippene etter arrangementet er samlet på denne siden.

I dag er Podio etablert med kontor i San Francisco, ikke i en bortgjemt suite oppover i etasjene, men i butikklokaler på Sixth Street, «south of Market». En av dem som skal betjene disse lokalene er nordmannen Christian Blomberg. Utviklingsteamet blir igjen i København.

– Vi har tenkt å beholde konseptet med «storefront», sier han til digi.no. – Vi vil være åpne og tilnærmelige, ikke et lukket teknologiselskap. Folk må tenke at de kan komme til oss og få hjelp til å sette opp sin virksomhet i Podio. Vi skal kjøre mange arrangementer, blant annet ukentlige workshops.

Blomberg framhever Podio som plattform. Det skal ikke betraktes som én applikasjon.

På nettstedet presenteres seks nøkkelegenskaper: Aktivitetsstrøm, arbeidsområder, avtalebok, applikasjoner, oppgaver og kontakter. Dette er «koldtbordtilbud» som brukeren tilpasser etter behov. Arbeidsområder («spaces») organiseres etter prosjekt, team eller kundegruppe. Applikasjoner kan hentes ferdig fra en egen «App Store», eller man kan utvikle dem selv. Poenget er å stille arbeidsverktøy til disposisjon uten å trekke inn IT-folk. Det er selvforsyning for brukere.

– Podio kan gjøres til mye: CRM-verktøy, rekrutteringsverktøy, intranett og så videre. Man kan samle mange applikasjoner, og man kan ta ting i bruk etter hvert som man får behov for det. Det er ikke nødvendig å flytte alt samtidig. Vi har en sosial presentasjon som folk kjenner igjen fra andre tjenester, og som gjør det lett å komme i gang med Podio. I motsetning til mange andre IT-verktøy er ikke Podio kjedelig å se på. Vi har den fordelen at infrastrukturen vi trenger, er der allerede. Vi er umiddelbart brukervennlig: Vi stiller ikke opp en mengde med faner og flagg.

Kundene er ikke nybegynnere. De har erfaring med pc-er og nettverk og e-post. De har opplevd hvordan IT kan både frigjøre og hemme arbeidet.

– Mange av dem som har tatt Podio i bruk har flyttet over fra for eksempel Sharepoint eller det webbaserte prosjektverktøyet Basecamp. Andre har ikke erfaring fra annet enn endeløse e-posttråder og stadig nye versjoner av dokumenter i vedlegg. Felles er en oppfatning av at det de har er komplekst og lite effektivt. Med Podio opplever de et IT-verktøy som er enkelt å komme i gang med, og effektivt å bruke til stadig flere oppgaver.

«Apps» er sentralt i Podio. Ifølge Blomberg arbeider folk på forskjellig vis. Derfor må arbeidsredskapen være fleksibel.

– Tanken vår er at plattformen skal støtte en lang rekke applikasjoner. Vi gjør alle standardapplikasjoner gratis, og vi har en egen API (programmeringsgrensesnitt). Vi har apps for RSS og for å overvåke sosiale medier, for eksempel Twitter. Vi henvender oss til tredjepartsutviklere og bygger opp en ordning basert på at popularitet skal belønnes. Noe av årsaken til at vi etablerer oss i San Francisco er for å eksponere Podio mot områdets etablerte utviklersamfunn.

Podio satser nå først og fremst å få fotfeste og sterk vekst i USA. Et eget norgeskontor er ikke aktuelt med det første. Tanken er å betjene landet gjennom partnere, sier Blomberg.

Til toppen