FORBRUKERTEKNOLOGI

Funcom dropper vanlige PC-spill

Skal bare utvikle PC-spill som krever abonnement og kommunikasjon med Funcoms servere.

14. mars 2007 - 08:24

Programvarebransjen sliter med tapte inntekter som en følge av massiv piratkopiering og spillbransjen er på ingen måte unntatt fra problemet.

Nå forteller det norske spillselskapet Funcom at de vil droppe utviklingen av vanlige PC-spill på grunn av piratkopieringen.

- Vi har bestemt oss for å slutte å utvikle rene PC-spill. Piratkopiering er den viktigste årsaken til det, sier Trond Aas, sjef i Funcom, til Aftenposten.

Selskapet satser hardt på Conan, et nettbasert spill for flere brukere. Spillet installeres lokalt på hver enkelt PC, så det er på ingen måte snakk om å droppe utvikling av spill for PC-ene, men for å få glede av spillet må brukerne ha et abonnement.

Et slikt abonnement og nødvendigheten av å kontinuerlig koble seg opp mot Funcoms servere, gjør det mye vanskeligere å piratkopiere spillet. Det blir trolig redningen for Funcom og de andre aktørene i spillmarkedet.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra