Fusjon skaper nordisk IT-gigant

Svenske Enator og finske Tieoto slår seg sammen til en nordisk IT-gigant. Merkantildata-sjef Tom Adolfsen bekrefter at han har diskutert fusjon med Enator, men benekter at fusjonen truer hans planer om videre nordisk vekst.

Tieto og Enator har gjort det enkelt - det nye selskapet skal kort og greit hete Tietoenator. Med en børsverdi på 26 milliarder svenske kroner blir de to selskapene det nest største IT-selskapet i Norden, bare så vidt slått av svenske WM-Data.

Til sammen får det nye selskapet 10.000 ansatte.

Det er Tieto som er det overtakende selskapet og Matti Lehti blir nye konsernsjef, men selskapet skal ha et hovedkvarter i hvert land. Oppgjøret skjer ved at Enator-eierne får betalt i Tieto-aksjer.

Fusjonen setter et foreløpig punktum for en rekke spekulasjoner rundt fusjoner og oppkjøp mellom de største nordiske dataselskapene. WM-Data er det største dataselskapet i Norden i dag, etterfulgt av Tieto, norske Merkantildata og så Enator. Alle disse selskapene leverer av å levere totale IT-løsninger til sine kunder. Tieto har også noe egenutviklet programvare.

Fusjonen endrer konkurransen mellom de store dataselskapene i Norden dramatisk. En rekke selskaper, blant annet norske Merkantildata, forsøker å bli nordiske totalleverandører.

Men Merkantildata benekter at fusjonen ødelegger for dem:

- Fusjonen endrer ikke noe for oss, sier Tom Adolfsen, Merkantildatas aggressive administrerende direktør. - Vi var i første halvår i fjor i samtaler med Enator, men dette ble det ikke noe av. Jeg synes fusjonen høres fornuftig ut - det er liten overlapp mellom de to selskapene, sier Adolfsen.

Adolfsen mener fusjonsbølgen i den nordiske databransjen ikke er drevet av behovet for å levere komplette løsninger til kundene.

- Det er vekst i seg selv som er målet. Jeg tror man ønsker å skape pan-nordiske leverandører som kan vokse utover resten av Europa. Fusjonen vil ikke gi noen bedre lønnsomhet, tror Adolfsen.

- Vi skal fortsette våre små oppkjøp. I løpet av året vil vi kanskje bli med på en storfusjon eller strukturendringer i det nordiske datamarkedet, opplyser Adolfsen på kryptisk vis. Han ønsker ikke å utdype nærmere hva han legger i dette.

Adolfsen vil heller ikke kommentere hva slags kriterier han bruker i jakten på mulige fusjonskandidater og eller hvem som kan være aktuelle oppkjøpskandidater i Norge.

Til toppen