Fusjon skaper nordisk IT-gigant

Svenske Enator og finske Tieoto slår seg sammen til en nordisk IT-gigant. Merkantildata-sjef Tom Adolfsen bekrefter at han har diskutert fusjon med Enator, men benekter at fusjonen truer hans planer om videre nordisk vekst.

Svenske Enator og finske Tieoto slår seg sammen til en nordisk IT-gigant. Merkantildata-sjef Tom Adolfsen bekrefter at han har diskutert fusjon med Enator, men benekter at fusjonen truer hans planer om videre nordisk vekst.

Tieto og Enator har gjort det enkelt - det nye selskapet skal kort og greit hete Tietoenator. Med en børsverdi på 26 milliarder svenske kroner blir de to selskapene det nest største IT-selskapet i Norden, bare så vidt slått av svenske WM-Data.

Til sammen får det nye selskapet 10.000 ansatte.

Det er Tieto som er det overtakende selskapet og Matti Lehti blir nye konsernsjef, men selskapet skal ha et hovedkvarter i hvert land. Oppgjøret skjer ved at Enator-eierne får betalt i Tieto-aksjer.

Fusjonen setter et foreløpig punktum for en rekke spekulasjoner rundt fusjoner og oppkjøp mellom de største nordiske dataselskapene. WM-Data er det største dataselskapet i Norden i dag, etterfulgt av Tieto, norske Merkantildata og så Enator. Alle disse selskapene leverer av å levere totale IT-løsninger til sine kunder. Tieto har også noe egenutviklet programvare.

Fusjonen endrer konkurransen mellom de store dataselskapene i Norden dramatisk. En rekke selskaper, blant annet norske Merkantildata, forsøker å bli nordiske totalleverandører.

Men Merkantildata benekter at fusjonen ødelegger for dem:

- Fusjonen endrer ikke noe for oss, sier Tom Adolfsen, Merkantildatas aggressive administrerende direktør. - Vi var i første halvår i fjor i samtaler med Enator, men dette ble det ikke noe av. Jeg synes fusjonen høres fornuftig ut - det er liten overlapp mellom de to selskapene, sier Adolfsen.

Adolfsen mener fusjonsbølgen i den nordiske databransjen ikke er drevet av behovet for å levere komplette løsninger til kundene.

- Det er vekst i seg selv som er målet. Jeg tror man ønsker å skape pan-nordiske leverandører som kan vokse utover resten av Europa. Fusjonen vil ikke gi noen bedre lønnsomhet, tror Adolfsen.

- Vi skal fortsette våre små oppkjøp. I løpet av året vil vi kanskje bli med på en storfusjon eller strukturendringer i det nordiske datamarkedet, opplyser Adolfsen på kryptisk vis. Han ønsker ikke å utdype nærmere hva han legger i dette.

Adolfsen vil heller ikke kommentere hva slags kriterier han bruker i jakten på mulige fusjonskandidater og eller hvem som kan være aktuelle oppkjøpskandidater i Norge.

Til toppen