Fra venstre: Merethe Austgulen, direktør i Politiets IKT-tjenester. Politiets IKT-direktør Cato Rindal og Wilfred Østgulen, sjef for Seksjon for strategi og arkitektur i Politidirektoratets IKT-avdeling.
Fra venstre: Merethe Austgulen, direktør i Politiets IKT-tjenester. Politiets IKT-direktør Cato Rindal og Wilfred Østgulen, sjef for Seksjon for strategi og arkitektur i Politidirektoratets IKT-avdeling. (Foto: Politiet/Espen Zachariassen)

Politiets IKT-tjenester

«Ga blaffen i ansatte og kjørte på»: Nå skal trioen fra Sykehuspartner lede politiets nye IT-strategi

Cato Rindal, Wilfred Østgulen og Merethe Austgulen. Først var de i Accenture samtidig, for noen år siden var de ledere i Sykehuspartner, nå skal de lede politiets nye IKT-strategi. 

Men alle har ikke vært like begeistret for trioens lederskap. Bransjemediet Politiforum har snakket med flere kilder fra Sykehuspartner, som har uttrykt misnøye med sjefenes tidligere opptreden.

Ledet nedbemanningsprosess

Rindal ledet blant annet en nedbemanningsprosess i Sykehuspartner i 2010. Her skal flere ha reagert på ledelsens involvering av ansatte og tillitsvalgte, som skal ha «manglet fullstendig». Mange skal ha sluttet i ettertid grunnet misnøye med prosessen. 

Det er også disse to som skal ha uttrykt et ønske om å se nærmere på hvordan politiet kan bruke outsourcing i sine tjenester, noe som skal ha vært delaktig i at den forrige direktøren i Politiets IKT-tjenester, Erik Hasle, sa opp.

Politiets IKT-direktør Cato Rindal Foto: Espen Zachariassen

– Sentral i outsourcing-skandalen

Austgulen, som i dag er direktør i Politiets IKT-tjenester, må også tåle kritikk fra Politiforums kilder. Hun kom inn etter nedbemanningene, men skal blant annet ha vært sentral i den mye omtalte outsourcings-skandalen. Hun skal ikke ha vært interessert i å høre på ansatte da de kom med advarsler mot tjenesteutsettingen.

Wilfred Østgulen, sjef for Seksjon for strategi og arkitektur i Politidirektoratets IKT-avdeling. Foto: Espen Zachariassen

Ifølge Politiforums kilder skal hun også ha sittet med ansvaret for risikoanalysene som ble gjort i forkant. At hun satt med ansvar for outsourcingen benektes riktignok av Politidirektoratets kommunikasjonsavdeling, som mener hun kun var «leder i linjen som skulle motta leveranser fra prosjektet».

Merethe Austgulen, direktør i Politiets IKT-tjenester. Foto: Politiet

– Både Rindal, Østgulen og Austgulen ga samme inntrykk. De ga litt blaffen i involvering av ansatte og kjørte på. De var tro mot oppdraget, men virket ukritiske. Ingen har noen høy stjerne blant de ansatte i dag, skal en av kildene ha fortalt Politiforum.

Ingen av de omtalte lederne har svart på om de kjenner seg igjen i beskrivelsene.

Ny IT-strategi, strenge sikkerhetskrav

Politiet lanserte nylig sin «strategi for fremtidig IKT-funksjon i Politiet». Ifølge Rindal har man denne gangen lært av de store skandalene, og følgende krav er satt til sikkerheten for nye tjenester:

  • Alle politiets data skal lagres og prosesseres i Norge.
  • All utvikling, forvaltning og drift av politiets IKT-løsninger skal skje fra Norge.
  • Alle som har tilgang til data, drifter, utvikler eller forvalter IKT-løsninger som ansatt i eller etteravtale med politiet, skal ha taushetsplikt, uttømmende og utvidet politiattest og nødvendig sikkerhetsklarering avhengig av hva slags informasjon de har tilgang til.
  • Leverandører til politiet på IKT-området kan kun ha ett nivå med underleverandører.
  • De samme sikkerhetsmessige rammene som gjelder for politiet vil gjelde for hele
    leverandørkjeden.

De planlegger også å kutte i konsulentbruken, og heller gjøre mer av utviklingen internt.

Kommentarer (20)

Kommentarer (20)
Til toppen