Gallup kjøper innmaten til Scan-Fact

Administrerende direktør Svein Løvås i Scan-Fact forteller at han har vært ute på markedet i to år for å selge selskapet sitt. Nå kjøper Norsk Gallup innmaten, mens aksjene skal Scan-Fact-sjef Svein Løvås fortsatt sitte på.

I dag sendte Norsk Gallup Institutt og Scan-Fact ut en pressemelding om at de to konkurrentene bli ett selskap. I kappløpet om å være størst, kommer nå det nye Gallup-selskapet til å gå forbi MMI.

- Dere tør å kjøpe Scan-Fact etter alle presseoppslagene?

- Ja, faktisk gjør vi det. Det er to saker som har vært oppe, og begge er tilbakelagt. Scan-Fact har meget kompetente medarbeidere, og som del av prosessen snakket med en del av det største kundene til Scan-Fact, og de var entydig positive til måten selskapet har håndtert kunderelasjonene og overtakelsen, sier administrerende direktør i Norsk Gallup Institutt, Gudbrand Jevne til digi.no.

Kundene Gallup har snakket med inkluderer ikke NRK.

Selskapet tar sikte på å bli det første markedsanalsyseselskapet i Norge som blir ISO-sertifisert en gang til neste år.

- Vi vil være desidert største norske selskapet i bransjen neste år med en omsetning på rundt 160 millioner. Vi har vært størst tidligere også, men MMI gikk forbi da de fusjonerte med 4 Fakta, sier Jevne.

Avtalen mellom Norsk Gallup og Scan- Fact har partene blitt enige om å holde hemmelig, men det er klart at Norsk Gallup ikke kjøper aksjene i selskapet Scan-Fact, men det meste annet.

- Rent teknisk betyr avtalen at vi kjøper aktivitetene i selskapet, og ikke selve selskapet. Svein Løvås har solgt innmaten i selskapet. Vi fant ut at det var enklere og overtar de ansatte, kundebasen, visse aktiva, oppdrag de har i ordreboken og rettigheten til navnet. Dagens Scan- Fact AS vil eksistere, men trappe ned sin virksomhet og heller ikke drive med markedsanalyserettet virksomhet, sier Jevne. Han vil ikke kommentere hvor lenge de har vært i samtaler med Scan-Fact.

I Scan-Fact understreker administrerende direktør Svein Løvås at dette ikke er en uvanlig måte å foreta et salg på.

- Det er ikke uvanlig at man gjør det på denne måten. Vi har valgt dette for å gjøre det raskest mulig, så nå er det bare snakk om å flytte aktivitetene over. Vi slipper å diskutere alle mulige ting med selskapet, gå igjennom gamle protokoller. Det er mange praktiske ting man slipper, sier Løvås.

Det som skjer videre med selskapet Løvås eier alle aksjene i, er noe usikkert, men Løvås går over til Gallup for å jobbe der.

- Scan-Fact navnet har Gallup overtatt, så mitt selskap kommer til å skifte navn. Vi skal ordne opp i våre forpliktelser og avtaler med leverandører. Men det er opp til meg hva selskapet skal drive med. Men det blir bare ikke markedsanalyse, sier Løvås.

I etterkant av saken som ble slått opp av Dagens Næringsliv (DN), uttalte flere kunder som NRK Dagsrevyen, SAS og Mills til DN at de vurderte å avslutte kundeforholdet.

- I en bransje som dette er det alltid noen som er på vei ut, av forskjellige grunner. NRK hadde før denne saken snakket om å avslutte samarbeidet, og de har sagt nå opp avtalen uavhengig av saken som ble slått opp, sier Løvås. Blant de største kunder Scan-Fact har i dag, finner man Coca Cola, Telenor, og Storebrand.

- Det som er viktig er at kunder ikke har reagert negativt. Vi har hatt det turbulent siste måneder, men likevel gått i balanse, sier Løvås, som mener at noe av kritikken som kom fram tidligere i år, var uberettiget.

- Men nå har vi lagt dette bak oss, og vi tenker ikke på å forfølge oppslagene, det er ikke i de baner vi tenker. Nå ser vi framover - vi er veldig fremtidsrettet og lykkelige nå, sier han.

Løvås forteller at Scan-Fact har tenkt på å finne seg en samarbeidspartner i to år.

- I juli gikk vi ut og sa at vi var interessert i samtaler med aktuelle parter, og etter det startet samtaler med Gallup. Det er krevende å skulle være for liten til å være stor og for stor til å være liten. Men vi er stolte av alt vi har gjort opp igjennom årene, sier Løvås.

Til toppen