Gallup lar deg øve på virtuelle kunder

Gallup tilbyr kjap utprøving av kommende konsepter og produkter på representative testere, over Internett.

Internett har ikke bare blitt en kanal for handel og informasjon. Ny teknologi og interaktiv testdesign gir også muligheter for raske produkt- og konsepttester.

Gallup har i Europa bygget opp et omfattende interaktivt testpanel. Det såkalte TNS Gallups EIP (European Interactive Panels) har med mer enn 100 000 paneldeltakere per land i Tyskland, Frankrike, England, Spania og Italia, blitt det internasjonale «lokomotivet» i denne utviklingen.

I Norge er det brukt over to år på å bygge opp et panel som består av over 20.000 personer. Internettpanelet er nøye valgt ut fra forskjellige målgrupper for å kunne være representativ for befolkningen, og for å kunne være relevante for de oppgaver som skal løses.

Internettpanelet mener det er like bra å få for eksempel en mobiltelefon tilsendt «tredimensjonalt» per Internett sammen med data og tekst. Panelet snur og vender på produktet på skjermen og studerer den vel så inngående som om man skulle holdt den i hånden.

Heller ikke er man nødt til å gå til butikken for å shoppe i varehyllene. TNS Gallup kan sende butikkinteriøret per Internett til sitt testpanel. Så kan respondentene «gå» i butikken per skjerm – se i hyllene, sjekke priser og kvaliteter, velge og vrake og fylle handlekurven. Deretter kan de gi melding til TNS Gallup om hvorfor de valgte som de gjorde.

– Vi legger ned et omfattende arbeid i å administrere og vedlikeholde vårt internettpanel slik at vi kan stole på de svarene deltakerne gir, forklarer avdelingsleder Audun Skeidsvoll i TNS Gallup.

Han tilføyer at teknologien gir stadig nye muligheter til å gjennomføre ulike tester per Internett. Alt fra å sende panelet bilder og videoer, musikk og svarskjemaer per e-post og få raske reaksjoner tilbake.

Forleden ble Gallups internettpanel i Sverige invitert på en digitalisert runde på Systembolaget (Vinmonopolet) der de fikk rote i hyllene, sjekke priser og produktopplysninger, zoome ut og inn og plukke varer i handlekurven. Med et interaktivt program kunne paneldeltakerne selv velge rute mellom hyllene, stoppe og sjekke varer og gå videre i butikken.

Til toppen