Gallup: Mediekannibalisme og konklusjon

Eksklusivt for digi:media: Norsk Gallups siste undersøkelse om den norske nettutviklingen, sett med mediaøyne.

Mediekannibalisme?

Det vil gå flere år før Internett blir allemannseie i private hjem. Markedet vil i lang tid være preget av innovatørene. Teknologisk kløft - bestemor på nett?

Avisen har

  • overlevd radioen
  • opplevd fjernsynsinnovasjonen
  • videoens utbredelse
  • framveksten av kulørte blader og magasiner

De gamle mediene er ikke statiske - de tilpasser seg den nye virkeligheten, og utnytter den til sin fordel. F.eks. Se og Hør, InterNett Guiden etc.

Avisen overlever nok også en og annen kollisjon på den digitale motorvei.

Konklusjon

  • Nettutgaven kan gi en merverdi i forhold til papirproduktet. Avisartikkelen henviser til nett-adresser hvor det ligger store mengder informasjon, videoklipp, grafikk og linker til relevante saker.
  • Interaktiviteten gir avisene muligheter til målrettet service og lojalitetsbygging.
  • Sterk positiv sammenheng mellom lesing av avisenes nettutgaver og printutgaver.
  • Nettutgavene kan trekke nye lesere til printutgavene. Papirutgaven og nettutgaven kan spille publikum mellom seg.

Foreløpig er det like riktig å hevde at surferne blir
avislesere som at avisleserne blir surfere!

Til toppen