JUSS OG SAMFUNN

Gallup synes nettbransjen utnytter nettet for dårlig

- Internett har flere attraktive målgrupper enn alle andre medier. Det må nettstedene utnytte bedre, mener sjef for medieavdelingen i Norsk Gallup, Knut-Arne Futsæter.

6. nov. 2002 - 12:07

Norsk Gallup Institutt sitter på ekstremt mye tallmateriale når det gjelder mediebruk i Norge. Ikke minst den store spørreundersøkelsen 'Forbruker & Media' tilbyr muligheter for sammenligninger av hvilke nordmenn som er mulig å nå via ulike medier.

Konklusjonen til Gallup og Knut-Arne Futsæter er klar og er den som er blitt prediket over flere år:

Sjef for medieavdelingen i Norsk Gallup, Knut-Arne Futsæter. Foto fra 2002. <i>Foto:  Pressebilde</i>
Sjef for medieavdelingen i Norsk Gallup, Knut-Arne Futsæter. Foto fra 2002. Foto:  Pressebilde

- Internett som kanal har en mer attraktiv målgruppe og inkluderer mennesker med høyere utdanning, inntekt og i større grad beslutningstakere enn andre medier, sier Futsæter til digi.no.

"Både Gallup Kompass og standard demografiske kjennetegn viser at nettstedene har et svært attraktivt og resurssterkt publikum som burde være av interesse for annonsørene."

Det skriver Gallup selv i den ferske undersøkelsen som spesielt har tatt for seg demografien til tre store regionsavisene i Norge, kalt "De Tre Store" som holder til i Stavanger, Bergen og Trondheim.

Futsæter mener at det kun er enkelte fagblader og papiraviser som Aftenposten, Dagens Næringsliv og Finansavisen med profil på leserne som ligger nært opptil Internett.

- Nettet er et jobbrelatert medium, med tyngdepunktet av bruken på dagtid. Når det blir ettermiddag og kveld tar de yngre brukerne over mediet, med sitt fokus på underholdningsinnhold, sier han.

- Det er bare litt synd at nettstedene er dårlig på å dokumentere hvem som bruker nettet. Man er veldig opptatt av hvor mange, men ikke på å målgruppeorientere og skille brukerne, En internettbruker er ikke nødvendigvis lik en annen, sier Futsæter videre.

Han nevner den demografiske inndelingen for Tre Store:

- De har for eksempel relativt mange menn i aldersgruppen 30-39 år med høyere inntekt og utdanning som det kan være vanskelig å nå gjennom vanlige reklamekampanjer, sier han.

57 prosent av leserne til de Tre Store på nettet er har lesere med en årsinntekt på 450.000 kroner og over. Samtidig har 55 prosent en eller annen form for universitetsutdannelse.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.