JUSS OG SAMFUNN

Gamle Apple-venner prøver igjen

Arild Bjørn-Larsen jobbet sammen med Tom Hauge i Apple Computer Norge i seks år. Nå møtes de igjen i nystartede Spray GK. Nykommeren tar over Hauges stilling som administrerende direktør.

Herman Berg
24. sep. 1997 - 19:01

- Jeg fastholder at det ikke var pengene som fikk meg til å velge stillingen i Spray GK. Jeg antar at det går ut på ett hvis jeg hadde blitt med over i McCann-Ericksons ThunderHouse, sier Bjørn-Larsen til digi.no.

Reklamebyrågruppen McCann-Erickson har valgt å skille ut multimediedelen i en global byråkjede kalt Thunder House og mister tre medarbeidere fra JBR/McCann på veien. De tre går til det nyopprettede multimedieselskapet Spray GK som er et joint venture mellom svenske Spray Network og det norske kommunikasjonsbyrået Geelmuyden.Kiese.

25 prosent av aksjene i Spray GK skal fordeles på nøkkelmedarbeidere i selskapet. Resten eies av Geelmuyden.Kiese AS og Spray Network (37,5 prosent hver).

- Det har vært viktig for meg at de ansatte får mulighet til å få sin del av aksjene, sier han.

Bjørn-Larsen er blitt hentet inn til den viktige stillingen som daglig leder av det nye multimedieselskapet ikke minst på grunn av Tom Hauge. Hauge har hittil fungert som administrerende direktør i Spray GK som ennå ikke er skikkelig i gang. Den tidligere Apple-sjefen er styremedlem i Spray GK og skal fungere som koordinator og rådgiver mellom Spray og Geelmuyden-Kiese, ikke minst fordi Geelmuyden.Kiese Nye Medier kommer til å bestå.

Hauge var sentral i Apple Computer fra selskapet etablerte seg i Norge i 1986, blant annet som Apple-sjef. Bjørn-Larsen jobbet i seks år som markedsdirektør for Apple Computer. Det siste halvannet året har sistnevnte vært daglig leder i JBR/McCanns multimedieavdeling.

Han får med seg kreativ leder Jan Omdahl (tidligere Dagens Næringsliv) og seniorkonsulent Bjørn Tore Stig over til Spray GK. De skal hente inn åtte-ni andre medarbeidere til Spray i 1997. Neste år kan dette antallet tredobles.

- Hvorfor valgte du Spray GK framfor å bli med over i det nye, globale reklamenettverket ThunderHouse, Arild Bjørn-Larsen?

- Spray GK er et svært spennende foretak som allerede er etablert flere steder i verden i dag. I Norge skal vi fungere som et selvstendig selskap med egen forretningsfilosofi og egne visjoner. Vi er selvfølgelig nært knyttet opp til eierne våre i Spray Network og Geelmuyden.Kiese AS, men vi skal fungere helt på egen hånd. Dette var rett og slett for spennende til at jeg kunne la sjansen gå fra meg, sier Bjørn-Larsen og understreker at det ikke på noe tidspunkt har vært noe konflikt mellom utbryterne og ledelsen i JBR/McCann.

- Timingen var faktisk helt tilfeldig. Men både de og vi synes det egentlig var et gunstig tidspunkt når begge først skulle finne på noe nytt, sier Bjørn-Larsen.

McCann-sjef Petter Gudmundseth ville i går ikke gi noen kommentar til at tre sentrale medarbeidere bryter ut av byråkjeden.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.