Disse gamle vennene er de allerede etablerte konsulentselskapene, såkalte Big Five. Andersen Consulting, KPMG, PricewaterhouseCoopers Consulting, Arthur Andersen, Cap Gemini Ernst & Young med flere har siden i fjor posisjonert seg rått i markedet for web- og e-commerce kompetanse.
Nå er de klar for å gå inn på markedene til selskaper som Viant, Scent og MarchFirst for full tyngde.
For bare litt under en uke siden falt disse selskapene med opp til 41 prosent på Nasdaq. Grunnen er at selkapene er tvunget til å forklare markedet at de ikke lenger kan forvente den veksten de har spådd.


Grunnen til dette igjen er at dotcom selskapene knapt har råd til dotten. Mens fallende interesse for Internett-selskaper har fått sparekniven til å slipes. Dyre, fancy og smarte konsulentselskap i den nye økonomien er ikke lengre så populært å bruke penger på, skriver Wall Street Journal.
Det er selskapene fra den gamle økonomien som nå er i gang med å posisjonere seg for den nye økonomien, og må i den anledning gjøre store investeringer i web, e-commerce og alt som følger med.
Men her har de store konsulentselskapene posisjonert seg over lengre tid.
Andersen Consulting skal for eksempel bytte navn. Grunnen skal være at de vil kvitte seg med revisor-stempelet og i stedet bli en "moderne" selskap i den nye økonomien. PriceWaterhouseCoopers Consulting skal skilles fra moderselskapet og stå på helt egne ben. Selskapet skal også bytte navn og organisasjonsstruktur.
Les mer om konsulentselskapenes planer:
PricewaterhouseCoopers erklærer full Internett-krigKonsulentgigant skal hjelpe nettstartere