Går til rettsak på 5-års reklamasjon

Nokia nekter, men nå tar et nytt forsikrings-selskap krangelen om fem års reklamasjon på mobiler til retten.

Forbrukerombudet og mobilbransjen har i mange år vært uenige om hvor lenge kunder kan forvente at en mobil skal vare. Forbrukerombudet mener fem år, men har ikke klart eller villet presse produsenter som Nokia til å faktisk godta dette.

Nokia og de andre mobilprodusentene hevder at med priser på ned mot 500 kroner er mobiltelefoner å anse som forbrukersvarer, ikke varige goder. Bruk i all slags vær og trange lommer gjør at man ikke kan forvente fem års levetid, hevder aktører som Nokia.

Men nå skal saken kanskje avgjøres. Forbrukerforsikring forteller de er villig til å påkoste en prinsipp-rettsak for å avklare problemet.

Forbrukerforsikring er et nytt forsikringsselskap med Storebrand og Ferd i ryggen som eiere. De satser på å tjene penger på å hjelpe forbrukere i kampen mot store butikker og produsenter når noe er galt med produktene som leveres.

De tilbyr juridisk forsikring til forbrukere. Istedenfor å betale ut forsikringsbeløp ved problemer dekker forsikringen de juridiske kostnadene ved en eventuel klage på produkter forsikringstageren har kjøpt.

Nå klager de Nokia inn for forliksrådet for brudd på forbrukerkjøpsloven fordi Nokia nekter å følge reklamsasjonsfristen på fem år for mobiltelefoner.

- Vi vil forfølge denne saken helt til Høyesterett om vi må, sier administrerende direktør i Forbrukerforsikring, Johan Dolven i en pressemelding.

Loven dekker varer som er ment å vare vesentlig mer enn to år. Det mener mobilprodusentene en mobiltelefon ikke skal gjøre, mens norske forbrukermyndigheter står på det motsatte. Krangelen har pågått i flere år.

Saken det kjøres på dreier seg om en Nokia 6100 mobiltelefon som ble kjøpt i 2003 hvor tastaturet ikke fungerer lengre, på tross av det innehaveren mener er normal bruk.

- Målet er selvsagt at forbrukere skal få slått fast at de får den garantien de har krav på etter norsk lov, sier Dolven.

Dersom selskapet vinner frem vil det skape viktig presendens for salget av mobiltelefoner i Norge og også for annen dyr forbrukerelektronikk som får stadig kortere levetid. Det kan for eksempel dreie seg om MP3-spillere, PCer, TVer eller fotoapparater.

Til toppen