Gartner mener at økt salg av ultrabooks og hybride pc-er som Surface Pro vil bidra til å opprettholde salget av pc-operativsystemer som Windows. Men det er fortsatt innen nettbrett og smartmobiler at den store veksten vil skje. (Bilde: Microsoft)

Gartner har tro på Microsoft

Men advarer likevel.

Gartner kom i går med en prognose for det samlede pc-, nettbrett- og mobilmarkedet for årene fram til og med 2017. Men som InfoWorld skriver her, har analyseselskapenes prognoser for deler av disse markedene vært svært lite treffsikre de siste årene, også når det gjelder forventet utvikling på temmelig kort sikt.

I en pressemelding med utdrag fra den komplette rapporten har Gartner lagt fram to tabeller. Den ene inneholder antatte leveranser innen de ulike produktkategoriene fra 2012 til 2017. Blant kategoriene Gartner har med, er «Ultramobile». Dette omfatter ifølge selskapet både svært lette, bærbare pc-er og hybridmaskiner som Surface Pro.

Den andre tabellen inneholder en oversikt over antatte leveranser av produkter sortert etter hvem som har levert operativsystemet.

Bilde: Gartner

De totale leveransene av disse produktene ventes nesten ni prosent fra 2012 til 2013, og med nesten 34 prosent innen utgangen av 2017. Det ventes en betydelig nedgang i salget av tradisjonelle pc-er, men leveransene av «ultramobiles» ventes å øke mer enn nedgangen for de tradisjonelle pc-ene. Men den samlede andelen til disse to produktkategoriene faller likevel fordi det totale markedet vokser betydelig raskere.

Gartner mener at det vil bli solgt 70 prosent flere nettbrett i år enn i fjor. I 2017 ventes nettbrettsalget å bli fire ganger så høyt som i 2012.

Det ventes en langt mer forsiktig vekst i mobilmarkedet, men det er verdt å merke seg at Gartner her snakker om mobiltelefoner generelt og ikke bare smartmobiler. Men Gartner legger ikke skjul på at en stadig større andel av mobiltelefonene som selges, er smartmobiler. Det er det mulig å lese av tabell to i denne saken, hvor andel av enheter som ikke har et operativsystem fra Apple, BlackBerry, Google eller Microsoft er sterkt fallende.

Fra 2012 til 2013 mener Gartner at salget av smartmobiler vil vokse fra 675 millioner til 1 milliard enheter.

Veksten på alle andre områder enn pc-er er særlig alvorlig for Microsoft, som har sine største melkekuer i pc-versjonene av Windows og Office.

– Å vinne innen nettbrett- og telefonsegmentene er kritisk for dem (Microsoft, red. anm.) dersom de skal forbli relevante i denne overgangen. Vi snakker her om forskyving av maskinvare, men denne overgang har også bredere implikasjoner for operativsystemer og applikasjoner. Hva skjer, for eksempel, når Microsoft Office ikke er beste måten å være produktiv i arbeidet ditt?, sier Gartner-analytikeren Carolina Milanesi i en kommentar til The Guardian.

– Mens det vil være noen som beholder både en personlig pc og et nettbrett, spesielt de som bruker den ene eller begge til både jobb og spill, vil de fleste være fornøyde med opplevelsen de får fra et nettbrett som deres primære dataenhet, sier Milanesi i en pressemelding.

Bilde: Gartner

Nå virker det ikke som om Gartner egentlig tror Microsoft vil bli irrelevant med det første. I tabellen over plattformleverandører øker Microsoft faktisk sin andel fra 15,6 prosent i 2012 til 19,2 prosent i 2017. Det betyr at Gartner mener at Microsoft vil oppleve en vekst innen nettbrett og smartmobiler i årene som kommer.

Gartner mener at Apple likevel vil oppleve betydelig sterkere vekst i denne perioden, med mer enn dobling av antall OS X- og iOS-baserte enheter.

Den sterkeste veksten er det likevel Android som vil oppnå, ifølge Gartner. Til tross for at plattformen var den største allerede i fjor, ventes det at antallet solgte Android-enheter i 2017 vil være nesten tre ganger så høyt som i 2012. Allerede i 2014 mener Gartner at det vil bli levert mer enn en milliard Android-baserte enheter.

Gartner er derimot ikke spesielt optimistisk på BlackBerrys vegne og regner med at antallet solgte enheter vil reduseres gradvis fra knapt 35 millioner i 2012 til drøyt 24 millioner i 2017.

Det virkelige store fallet skjer likevel i samlekategorien «Others», som reduseres til en tredel fra 2012 til 2017. Men mye av dette skyldes som nevnt økt salg av smartmobiler på bekostning av enklere enheter.

    Les også:

Til toppen