Gartner: - Microsoft skal lansere ERP-pakke i 2005

Markedet for økonomisystemer står foran store endringer. Brukere av Concorde, Axapta og Navision bør planlegge nøye, sier Gartner til digi.no.

Etter hvert som de fleste virkelig store selskapene har kjøpt seg nye og avanserte økonomisystemer, skal nå programvareleverandørene og deres konsulenter skalére ned og selge sine systemer til det svært tallrike markedet av mellomstore bedrifter.

De mellomstore bedriftene loves samme avanserte mulighetene som de store - økonomisystem, kundebehandling, lagerstyring, personaladministrasjon og annet - koblet sammen i et felles, ferdig sammenskrudd system. Slike samlepakker kalles gjerne ERP-systemer.

De mellomstore bedriftene må tenke fremover når de nå skal velge system, understreker Gartners europeiske sjefanalytiker på økonomisystemer, Tony Humphries, overfor digi.no.

Han har gitt digi.no en gjennomgang av de internasjonale aktørenes tilbud. Han kjenner ikke Vismas produkter, men peker på at de nasjonale markedene for økonomisystemer lenge har vært skånet, men nå internasjonaliseres for fullt.

Her er Gartners analyser av de tre viktigste utfordrerne til blant andre Visma og Agresso i det norske markedet:

Med oppkjøpet av danske Navision eier Microsoft tre økonomisystemer. Der er Navision, Axapta og det aldrende Concorde. I tillegg kjøpte Microsoft Great Plains med fire eller fem økonomipakker.

Navision er en stor aktør her i Norge: Over 2000 bedrifter bruker et av deres tre systemer.

Det naturlige hadde vært at Microsoft hadde gjort som Visma: Satse på ett produkt og stoppe utviklingen av de andre slik at man kan konsentrere salg, partnere og utvikling. Dette må gjøres forsiktig så brukerne av de produkter som skal avlives ikke går til konkurrenten. Målet er å få ledet kundene over til nye hovedprodukter med gunstige tilbud og gjennomføre en så smertefri konverteringsprosess som mulig.

Overfor digi.no benekter Torstein Engen, markedsdirektør for det tidligere danske Navision-kontoret, nå Microsoft Business Solutions, at Microsoft har offentliggjort noen planer i så måte.

- Alle produktene skal leve videre. Det kommer en ny versjon av Navision mot slutten av året og Axapta 4.0 kommer i andre halvår 2004, forteller han til digi.no.

Men Humphries forteller noe helt annet: - Microsoft kommer med en ny ERP-samling i løpet av 2005 som skal hete Microsoft Business Solutions. Dette fortalte ledelsen i Microsoft til oss da vi snakket med dem i slutten av mars, sier Gartner-analytikeren til digi.no. - Selvfølgelig skal de ikke holde i live åtte eller ni produkter, legger han til.

Microsoft fortalte ikke Gartner og Humphries noe om hvor dette produktet kommer fra. Det kunne vært at Microsoft valgte for eksempel å skrive om og videreutvikle Navision, men det betviler Humphries.

- Microsoft har så store ressurser og skal skape en så viktig produktfamilie at de trolig skriver systemet fra bunnen av. De har jo allerede lansert den første modulen til samlepakken, Microsoft CRM, tidligere i år, poengterer han.

Humphries understreker at målet er krystallklart: Å lage en solid konkurrent til SAP og Oracles samlinger som er tungt integrert med Windows, Microsofts server-produkter og ikke minst Office.

Han vil ikke gi dagens brukere av Axapta, Concorde og Navision noe krystallklart råd, men understreker at Microsoft før eller senere skrinlegger systemene deres. Spørsmålet er når og hvordan man skal planlegge overgangen og om det skal være til Microsofts tilbud.

- Den største utfordringen er at hvis du har startet, eller planlegger å gjøre store tilpasninger i dagens systemer, må du sannsynligvis gjøre mye av denne jobben om igjen når du bytter system, selv om det kommer fra samme leverandør. For du kan aldri emigrere alt automatisk, sier Gartners sjefanalytiker til digi.no.

Til toppen