Gartner Group er med sine velkjente analyser over de virkelige totalkostnadene av IT-systemer i utgangspunktet kritisk til alle nye produkter og da særlig operativsystemer. Microsoft-produkter pleier å ha mye feil, så vent til første feilfiks kommer, er Gartners generelle råd om Windows XP. Les: Gartner: Dropp Windows XP
Men på sine nettsider går selskapet et - langt - steg videre. Med et ordspill kommunisere selskapet i usedvanlige klare ordelag hva man mener om Windows XP.
Ved siden av et bilde av et vindu, kjører selskapet følgende tittel: "A Pane in the Glass: The Migration Path to Windows XP". A Pane in the Glass er både et ordspill på Windows (Pane betyr glassrute) og det engelske utrykket pain in the ass.
I ingressen under overskriften følger Gartner Group opp i fortsatt svært frisk og utvetydig stil: Microsofts lanseringer av operativsystem er mer koblet til beskyttelse av dets inntekter enn teknologisk fremskritt, og dette plasserer deg og Windows XP i en vanskelig posisjon.
Gartner begynner saken med å hevde at to ting driver Microsoft til å lansere et nytt operativsystem hvert år: Inntekter, samt å gi PC-leverandørene noe nytt og friskt til julesalget. Ikke hver lansering er stor oppgradering, men bedrifter må gjette seg til Microsofts intensjoner og strategier ved hver lansering.