"Kan du ikke kjøpe dem med gratis programvare, så fang dem med uimotståelig innhold". Dette er Microsofts strategi for å lokke millioner av nye kunder til å hente ned den siste versjonen av Internet Explorer (IE) som ble utgitt igår.
Gjennom Active Channels, en ny egenskap ved IE 4.0 for automatisk leverering av webinnhold, vil Microsoft tilby brukerne aksess til innhold fra 30 førsteklasses innholdsleverandører, blant annet Discovery Channel, Disney Online, Microsoft Network, MSNBC, National Geographic, New York Times, PointCast Inc og Warner Bros. Leverandørene vil være sortert under kategorier som nyheter, sport og underholdning. Alle vil levere et grunnleggende nivå med gratis innhold.
Ved å inntegne partnerskap med mer enn 250 tilbydere forsøker Microsoft å snappe opp Netscapes innsats i å distribuere utmerket innhold ved hjelp av den nye Netcaster pushkomponenten til Communicator. Ifølge ZDNet forventes denne å være leveringsklar iløpet av neste ukes Internet World i Chicago.
Netscape annonserte i våres partnerskap med flere titalls innholdsleverandører som har forpliktet seg til å støtte Netcaster klienten.
Ved Microsoft Norge kunne ingen fortelle digi om hvilke innholdsleverandører som vil tilby tjenester gjennom Active Channels i den norske utgaven av IE 4.0. Ole Tom Seierstad, som skulle kunne uttale seg, er på ferie.
Preview 2 av IE 4.0 for Windows 95 og Windows NT 4.0, samt Preview 1 for Windows 3.1 er tilgjengelige nå. Ifølge ZDNet vil Preview 1 for Macintosh komme mot slutten av juli og Preview 1 for Unix mot slutten av året.