JUSS OG SAMFUNN

Gazette ble fintet ut av Mogul, hevnet seg på Torbjørn Jagland og Ap

Da Mogul for et par uker siden lot verden forstå at de hadde fått ansvaret for nye Odin, ble PR-ekspertene i Gazette tatt ved nesen. Det var nemlig DE som hadde fått Odin. Nå har imidlertid Gazette tatt hevn: På Arbeiderpartiet.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
16. sep. 1999 - 06:05
Jørn LyseggenMogul as
Dette er historien digi.no gjenga:
Mogul skal stramme opp Odin
Stein-Arne NistadGazette AS


Nistad, som omtaler sitt selskap som et kommunikasjonsbyrå, forsømte altså sterkt sin PR-rolle. Moguls overtakelse av showet var en PR-finte som burde ha plassert PR-folket hos Gazette i skammekroken for resten av dagen.

Etter mye om og men, kom Gazette på banen igjen mandag. Da sendte de ut denne lett defensive pressemeldingen:


Gazette i førersetet på Odin-prosjektet
Gazette har siden april i år, ledet prosjektet for videreutviklingen og revitalisering av Regjeringens Internett-satsing. Selskapet har ledet arbeidet med kravspesifisering av ny løsning og valg av leverandør til publiseringsløsning. Gazette har også utviklet funksjonell og grafisk design samt en prosjektmodell for implementering av løsningen i alle departementene.


(Gazette, Oslo, 6.9.99)

Informasjonsbyrået Gazette as er med sitt engasjement i Odin-prosjektet i ferd med å feste grepet som ett av Norges ledende selskaper innen strategisk rådgivning og design av Internett-løsninger.

"Vi er stolte av at vi er valgt som Statens Forvaltningstjenestes samarbeidspartner for dette prosjektet", sier Stein Arne Nistad, ansvarlig for rådgivningstjenestene i Gazette. Han har ledet prosjektet for kravspesifikasjon av "Nye Odin".

"Gjennom bevisst satsing og rekruttering er vi kanskje best i Norge når det gjelder denne typen rådgivningsprosjekter. Vår kompetanse har vi demonstrert gjennom utvikling av Statens Informasjonsveileder for publisering av Offentlig informasjon på Internett, og nå gjennom spesifikasjon av kravene til "Nye Odin". At vi også har fått oppgaven med å utvikle grafisk og funksjonell design for "Nye Odin", og en prosjektmodell for implementering av løsningen i departementene tar vi som en ekstra fjær i hatten!" sier Nistad.

I løpet av det siste året har Gazette etablert seg som en ledende leverandør av Internett-løsninger i Norge. Selskapet har utviklet funksjonell- og grafisk design for Sparebanken Nors nye internett-løsning, samt komplette løsninger for OSL, Manpower med flere.

Gazette er et kommunikasjons- og informasjonsselskap som leverer totalløsninger av produkter og tjenester til et bredt spekter av kunder innen næringsliv, offentlig forvaltning og organisasjoner. Gazette teller pr i dag 60 medarbeidere. Forventet årsomsetning for 1999 er 50 millioner.


Denne korrigerte pressemeldingen fikk ikke helt den samme oppmerksomheten som Gazette følte den fortjente. Derfor bestemte selskapet seg åpenbart for å ta hevn på en av Moguls kunder: Arbeiderpartiet, og kanskje på den måten skaffe seg litt mer oppmerksomhet.

Lokaliseringen var allerede klar: Gazette holder til på Youngstorget i Oslo, og er nabo med både Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet. Dagen måtte selvfølgelig velges med større omhu. Man falt ned på mandag 13. september. Det falt sammen med valgdagen.

Vi lar Stein Arne Nistad selv fortelle sin historie, i pressemeldings form, slik man gjerne kommuniserer i kommunikasjonsbyråer:


Gazette utmanøvrert av konkurrent, men tok hevn på Arbeiderpartiet!

Til tross for at Informasjonsbyrået Gazette har sittet i førersetet på Odinprosjektet, tapte byrået PR-kampen. De var for sent ute med sin pressemelding, og Mogul som skal levere publiseringssystemet til prosjektet stakk av med størstedelen av PR-gevinsten.

Derfor fant åpenbart Gazette tiden inne til å sette seg selv på kartet. Helt på tampen av valgkampen utsmykket de derfor fasaden på Gazettehuset på Youngstorget med et 6 x 3 m banner, med teksten "Velg Gazette!"

"Vi undervurderte nok konsekvensene, og da spesielt for Arbeiderpartiet", sier Stein Arne Nistad som er avdelingsleder for Rådgivning i Gazette. Han hevder at banneret åpenbart førte til velgerflukt både fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet som hadde stor paroler på samme fasade. "De kommuniserte ikke klart nok, og hadde for lange og tunge paroler. Vårt budskap "Velg Gazette", gikk hjem i store velgergrupper. Vi ser ikke bort fra at vårt PR-fremstøt sendt Arbeiderpartiet under 30% og Gazette er valgkampens definitive vinner", sier Nistad med glimt i øyet.

"Gazette er i en rivende utvikling, fortsetter Nistad og hevder at selskapet er i ferd med å feste grepet som ett av Norges ledende selskaper innen strategisk rådgivning og design av Internett-løsninger. "Vi er stolte av at vi er valgt som Statens Forvaltningstjenestes samarbeidspartner for Odin-prosjektet. Gjennom bevisst satsing og rekruttering er vi kanskje best i Norge når det gjelder denne typen rådgivningsprosjekter. Vår kompetanse har vi demonstrert gjennom utvikling av Statens Informasjonsveileder for publisering av Offentlig informasjon på Internett, og nå gjennom spesifikasjon av kravene til "Nye Odin". At vi også har fått oppgaven med å utvikle grafisk og funksjonell design for "Nye Odin", og en prosjektmodell for implementering av løsningen  departementene tar vi som en ekstra fjær i hatten! I løpet av det siste året har Gazette etablert seg som en ledende leverandør av Internett-løsninger. Selskapet har utviklet funksjonell- og grafisk design for Sparebanken Nors nye internett-løsning, samt komplette løsninger for OSL, Manpower og flere andre større kunder! avslutter Nistad.

Så fikk han da endelig sagt det han gjerne ville si.

Etterskrift:
Nå tyder mye på at Nistad sa for mye. I ettertid har digi.no blitt anmodet om å knytte nedenstående presisering til den spøkefulle historien: Oppslag om Mogul, Arbeiderpartiet, Gazette og Odin
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.