Generalene er trette

Daglig leder, Dag Honningsvåg i Computer 2000, tar hatten og går. Dermed har alle de fire store distributørene byttet toppleder de siste to årene.

Dag Honningsvåg er siste administrerende direktør hos en av de fire store distributørene, Ingram Micro, Santech, Micro Software, og Computer 2000 som bytter toppleder. Presset med å distribuere stadig flere duppeditter og få mindre betalt kan ta livsgleden fra en hvilken som helst toppleder.

- Det er ingen dramatikk i avgangen til Dag, sier Jon Aspholm, Business Manager og kollega av Honningsvåg i Computer 2000. Han har vært med her siden 1984 og begynner å bli lei av å selge datavarer uten å tjene særlig med penger, avslutter Aspholm.

Tidligere i år viket jo både Bjørn Erik Tholfsen og Jan Skøien for Terje Christoffersen i forbindelse med sammenslåingen av Santech og Micro Software. Begge de tidligere topplederne uttrykte at de "hadde gjort sitt" innen distribusjon og at bransjen hadde endret seg slik at det trengtes nye ledere. Ove Christensen tok over Ingram Micro i 1995. Det er ikke tvil om at Christensen er et vekstfantom, men det spørs om han har den industrielle tyngde til å gjøre Ingram til en virkelig player på sikt i Norge. Det andre distributørene vil nok ikke finne seg i at Christensen kjøper seg markedsandeler på bekostning av dem. Dessuten må han jo også tjene penger.

Små forhandlere og distributører må vike for større enheter. Tidligere suksessfulle toppledere gir opp til fordel for konsernledere med tung erfaring. Man kan ikke lenger lykkes i den tradisjonelle delen av databransjen uten å nå en viss størrelse. Forhandlere må omsette for flere titalls millioner for å ha råd til en skikkelig infrastruktur samt solid inntjening. Mot år 2000 vil en forhandler måtte omsette for bortimot 100 millioner kroner for å tjene penger.

For distributørene er stillingen enda tøffere. Penger tapes, kostnader kuttes, bedrifter konsolideres og det utkjempes en nådeløs kamp for å oppnå "kritisk masse".

- Vi er på vei mot en USD en milliard og da er vi store nok til å konkurrere med hvem som helst, uttalte Terje Christoffersen, konsernsjef i Micro Technology Group til digi:data nylig.

Det er hevet over enhver tvil at bransjen går igjennom en metamorfose.

Den tradisjonelle databransjen er iferd med å bli proff, moden og kjedelig, og det er ikke rom for små eller nye aktører. Gullrushet i bransjen kommer fra utbyggingen av Internetteknologier og kommunikasjon. Her vil vi nok se innovasjon, marginer, børsbobler og fargerike, små aktører som skyter fra hofta - akkurat som databransjen tidlig i 80-årene.

Til toppen