Mange pionerer etablerte seg raskt på Internett, men stadig flere blir presset ut, enten av manglende omsetning, eller at de store, etablerte aktørene går sammen for å knuse seriøse utfordrere som faktisk makter å få opp omsetningen på et brukbart nivå.
Slik kan det se ut som utviklingen også går i nettreisebyråbransjen. For nå har ni av de største europeiske flyselskapene etablert sitt eget, felles nettreisebyrå. Bak Opodo Opodo står flyselskapene Aer Lingus, Air France, Alitalia, Austrian Airlines, British Airways, Finnair, Iberia, KLM and Lufthansa. SAS er ikke med, selv om flere av deres samarbeidspartnere er det.
Foreløpig finnes tjenesten bare på engelsk, men tysk og andre språk skal følge.
Opodo måtte ha godkjennelse av EU på grunn av konkurransemessige forhold, men fikk ja i november. Opodo skal konkurrere direkte med lavpris-byråene, både over nett og telefon.
I fjor kjøpte europeere flybilletter over nettet for til sammen 4,5 milliarder euro, et tall som vil ni-dobles over fem år, tror bransjen.