JUSS OG SAMFUNN

Gigantene danser

Ingen av dem vet helt sikkert om det er mulig å tjene penger - men de har ihvertfall ikke tenkt å sitte stille å se på at konkurrenten eventuelt gjør det. Når CNN og NBC entrer Internett, er det ikke for moro skyld. Og nå har også Bill Gates våknet.

Gunnar Bolstad og Elisabeth Bjone (illustrasjon)
3. sep. 1996 - 00:00

Det formelig rister i cyberspace når mediajungelens store elefanter begynner å røre på seg. Nå slåss gigantene ikke bare om dominans på Internett slik vi kjenner det hittil, men om ledertrøya i den nye mediekanalen som vi snart vil få se i praksis - et fullverdig interaktivt TV-univers. Så langt står striden mellom to hovedaktører, CNN og NBC. Inn fra sidelinjen: Microsofts Bill Gates, som har alliert seg med NBC. Sammen har Microsoft og NBC dannet TV-kanalen MSNBC for å ta kampen opp med CNNs eneveldige herredømme i det globale nyhetsuniverset. 24-timers, verdensomspennende nyhetsformidling har vist seg å være lønnsomt, og nå får CNN endelig konkurranse. I løpet av to år skal MSNBC ha stablet på bena egne sendinger som er skreddersydd for det europeiske og det britiske markedet. Startskuddet gikk i USA i juli.
Og TV-mediet er bare halvparten av satsingen. MSNBC mener selv at de er den første TV-kanalen som leveres både på TV og på Internett. Om ikke veldig lenge tror selskapet at det blir like mange seere på PC som på tradisjonell TV-skjerm. Foreløpig er de fleste norske Internett-brukere henvist til små .mov og .ra-snutter - men teknologien åpner snart for større doser.

Dyrt
Men det blir dyrt - for investorene. Investeringsanslagene varierer, men trolig er Microsoft og NBC (som er eid av mektige General Electric) innstilt på å spytte i et sted mellom 500 og 800 millioner dollar - det vil si et sted mellom 3,2 og 5,2 milliarder norske kroner. Så dyrt er det at regnestykket sendte en annen amerikansk mediegigant, ABC (eid av Disney), i tenkeboksen igjen med uforrettet sak tidligere i år.
CNN har lenge vært på nettet med sine interaktive sider, men først i sommer gikk startskuddet for den massive markedsføringen av CNN Interactive. Når marsjordren, CNN DOT COM, dundrer inn i 102 millioner hjem i 210 land verden over, er det få andre mediekanaler som kan vise til tilsvarende påvirkningskraft.
Hvor mye penger CNN har brukt på sin multimediesatsing er uvisst. Hittil har Ted Turner, som fortsatt regjerer i hovedkvarteret i Atlanta, rukket å legge ned et prosjekt på CD-ROM. Men Internett-satsingen har nok kommet for å bli - ihvertfall til det nye mediebildet faller på plass. Faktisk arbeider over 130 medarbeidere bare med den interaktive avdelingen. Og om NBC/Microsoft har General Electric i ryggen, så er det ingen smågutter som sitter i Turners kulisser heller: Det mangler bare et stempel fra de amerikanske konkurransemyndighetene før Time-Warner rykker inn som eiere for den nette sum av 7,5 milliarder dollar (48,7 milliarder kroner) og dermed danner verdens største medieselskap.

Tjener penger også
Men om pengene raser ut, sildrer det litt inn også - ihvertfall i CNN-bygget. Ferske tall viser at CNN sammen med ZD Net (Ziff Davis) tar inn aller mest annonsepenger på nettet - foreløpig stipulert til cirka 10 millioner dollar hver, ifølge analyseselskapet Simba. Simbas analyser viser at de 14 største selskapene på Internett tilsammen tar inn 82,5 millioner dollar i annonser.
For CNNs del regner man med at de ti millionene skal fordobles til 20 millioner dollar i 1997. Hittil har CNN priset annonseplassen til mellom 5.000 og 35.000 dollar pr. måned for de 32 annonsørene som har latt seg lokke så langt, deriblant American Express, IBM og Samsung. Til gjengjeld kan CNN vise til minst seks millioner oppslag i uka - og tallet øker stadig. Brukerne har også mye stoff å boltre seg i - mer enn 10.000 web-sider ligger ute på CNNs område.
En tredje kandidat er også på vei inn i det døgnåpne nyhetsmarkedet - den australsk-britiske mediemogulen Rupert Murdoch og hans Fox Television.
Murdoch har gått rett til kjernen i den kommende konkurransen - distribusjonssystemet. Han satser på at det blir kabelnettene som skal sørge for informasjonsflyten, og har forsøkt å by kabelselskapene ti dollar for hver seer de kan skaffe ham som abonnent. Det var dette trekket som fikk økonomene i ABC til å sette foten ned. CNN, med sin dominerende posisjon som kabelstasjon, ser imidlertid konkurransen friskt imøte, ifølge et intervju selskapets visepresident, Eason Jordan, nylig ga til The Guardian.
Men tonen konkurrentene imellom er ikke akkurat hjertelig: Mens Murdoch forsøker å sverte CNNs Turner ved å beskylde ham for å pleie forbindelser med Fidel Castro (og det bør man ikke gjøre i USA), repliserer Turner at Murdoch er en sjarmerende mann - "men det var Hitler også".

Breaking the news
Så langt ser vi fremdeles bare konturene av hva slags mediearena gigantene slåss om. Ulike teknologier er under utprøving. En av dem er det såkalte Intercast, som gjør det mulig å se TV på PC, samtidig som man kan nyttiggjøre seg en internett-liknende tjeneste som forsyner brukeren med utfyllende informasjon om det som foregår på TV. Både CNN og MSNBC har allerede tatt denne teknologien i bruk. Den er forholdsvis rimelig, og kan installeres i dagens pentium-PC'er for en drøy tusenlapp. Fiks ferdige Intercast-PC'er er også underveis fra produsentene. Intercast er imidlertid ikke egentlig interaktivt, og derfor er dette trolig et mellomstadium på veien mot en fullverdig felles TV/PC-plattform, med tele- eller kabelnettlinjer som distribusjonsledd.
Uansett hvilken teknologi og distribusjonsform man lander på, er det lett å se hvilken tilleggsverdi det interaktive tilbudet er for nyhetshungrige TV-seere. Når alarmen går i nyhetsredaksjonene og CNN kjører sine legendariske "Breaking the news"-sendinger, da kommer interaktiviteten til sin rett. Brukeren får øyeblikkelig adgang til massevis av bakgrunnsinformasjon, kart, statistikk, bilder og intervjuer som TV-stasjonen simpelthen ikke er fysisk i stand til å pumpe ut gjennom den ene lille TV-ruta som utgjør det tradisjonelle utstillingsvinduet. Allerede nå kan man med ett blikk på TV'en og ett på PC'en skaffe seg en helt annen dekning enn det man bare får på TV. Temperaturen på CNNs Internett-desk er garantert ikke noe lavere enn på den gamle nyhetsdesken.
Så spørs det hvor mange som tør å ta opp kampen mot Turner og hans folk i CNN. Foreløpig har ihvertfall Bill Gates og hans kumpaner i NBC meldt seg på. Mens Rupert Murdoch står og tripper.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra