Gigantfusjon på internett

Schibsted og Telenor har besluttet å slå sammen sine innholdssatsninger i et felleseiet datterselskap Scandinavia Online AS. Samtidig legger Schibsted ned aksess-satsningen sin. Telenor Online overtar internett-kundene.

Klokken 9:00 idag fikk de ansatte i Schibsted Nett og Telenor Online sin største overraskelse så langt i år. Schibsted Netts aksesstjenester opphører å eksistere, ved at aksessbiten går over til Telenor Online. Resten av Schibsted Nett og Telenor Online blir slått sammen i et eget aksjeselskap under navnet Scandinavia Online AS, eiet 50 prosent av Telenor Plus og 50 prosent av Schibsted.

Etter fusjonen blir Telenor Nordens desidert største Internett aksess-leverandør, med nærmere 100.000 abonnenter.

Telenor vil i 1997 investere over NOK 100 mill.i forbedret aksess og utvidelse av kapasiteten for internett i det vanlige telenettet.

Telenor nøytraliserer dermed en potensiell konkurrent på infrastruktur, mens Schibsted nøytraliserer trusselen Telenor er mot selskapets innholdssatsninger og annonseinntekter.

Erik Hagen, i dag leder for Schibsted Nett, blir daglig leder for det nye Scandinavia Online AS, et selskap som kontrolleres av partene med 50 prosent innflytelse hver. Gjennom en bruk av forskjellige aksjeklasser vil Schibsted ha 65 % av kapitalen selskapet og Telenor 35 %.

Scandinavia Online AS vil allerede fra starten ha en klar internasjonal ambisjon og se på Skandinavia som sitt hjemmemarked. Målet med det nye selskapet er å ta opp konkurransen med de store globale aktørene som vil inn i det skandinaviske markedet. Dette fremgår av en intensjonsavtale som er inngått mellom de to Internett-aktørene.

I Norge skal det nye selskapet være operativt fra 1/1-97 og basere seg på kompetanse og aktiviteter som er bygget opp innenfor Schibsted Nett, Telenor Online og Telenor Media. Det er en klar intensjon å bygge opp tilsvarende virksomheter også i Sverige, de øvrige skandinaviske land og utvalgte markeder internasjonalt.

Scandinavia Online har som ambisjon å være den naturlige inngangsport for skandinaviske brukere av Internett. Scandinavia Online skal ha en innholdsnøytral profil og ønsker å bli foretrukket samarbeidspartner for de beste norske og internasjonale innholdsleverandørene.

Til toppen