Gigantoppkjøp skjerper søke-konkurransen

Svært lyse utsikter i søkemarkedet lokker til seg nye milliarder i oppkjøp og investeringer.

Søkemotoren Ask Jeeves er kjøpt opp for 1,95 milliarder dollar, i en avtale som kan gjøre dem til en viktigere spiller på markedet for søkemotorer, melder Wall Street Journal.

Kjøperen er et investeringsselskap som speialiserer seg på internettselskaper, ledet av mediamogul Barry Diller. De var villige til å gi mer enn 400 millioner over børsverdien av selskapet.

Diller uttalte i forbindelse med oppkjøpet at Ask Jeeves har potensiale til å bli en av de store merkevarene på internett, melder BBC.

Men da må mye skje først, for Ask Jeeves er nummer fem blant søkemotorene i USA, og enda mindre i resten av verden. Søkemotoren har profilert seg med å gi kundene søk i naturlig språk. Man kan for eksempel spørre "What is the capital of Assyria" i stedenfor "capital + assyria", og faktisk få gode treff om dette historiske navnet på dagens urolige område.

Søkemotorer tar stadig større andel av annonsemarkedet, både i USA og her hjemme. I USA er de nå oppe i 36 prosent av merkedet, og de forventes å vokse med 24 prosent i året de neste fem årene, i følge Merrill Lynch Equity Research.

Oppkjøpet skal gi Ask Jeeves finansielle muskler for "aggressiv vekst". Men Ask Jeeves kommer ikke akkurat til dekket bord, selv med ny kapital i ryggen. Google, Yahoo og Microsoft kommer med en strøm av nye tjenester.

Google vil bruke 460 millioner dollar på forsking og utvikling iår, sammenlignet med Ask Jeeves 35 millioner, sier Susquehanna Financial Group analytiker Marianne Wolk til Wall Street Journal.

Også her i Norge er konkurransen stadig skarpere. Findexa har lenge satset hardt med sine Gulesider.no, mens Eniro har hatt Kvasir og satser knallhardt på å bygge opp Eniro og en tilstrekkelig markedsposisjon på annonsemarkedet, før Google etablerer seg i regionen.

Til toppen