Gigantserver skal styre verdens varer

Alle verdens butikker og varesystemer skal kobles opp og koordineres gjennom en enorm server, eid av Verisign.

Med små køfri-brikker og antenner i taket på lageret, butikker og biler skal næringslivet digitalisere flyte av varer og gjenstander. Målet er både lavere kostander, høyere fart og bedre kvalitet, for nå skal det bli slutt på leting etter kasser og paller.

Bildet over viser en RFID-brikke - de synlige kretsbanene er antennen. Brikkene inneholder ikke noe batteri, men svarer med sitt unike ID-nummer når de blir bestrålt med riktig radiofrekvens. Rekkevidden er derfor som regel på rundt en meter. (Se tidligere saker om RFID i boksen til høyre).

Dermed kan man plassere RFID-brikker på alle varer og la kundene gå gjennom en port som avleser hva de har i handlevognen. Dette vil fjerne behovet for personale i kassen.

Drømmen om RFID begynner nå å bli en realitet. Prisene på RFID-brikker og støtteteknologien er nå kommet til et punkt der teknologien nå vil tas i bruk. I løpet av 2004 vil vi få se en rekke aktører ta i bruk RFID, mener analyseselskapet IDC.

For at systemet skal fungere, må hver vare ha sitt unike ID-nummer, slik bøker (ISBN) og stripekodene kassesystemene i dag har.

Hver butikk skal ikke trenge å legge inn ID-koden til alle varene de skal selge i sine økonomi og varesystemer. Meningen er at butikkene skal slå opp disse ID-nummerne og få tilbake riktig informasjon.

Spørsmålet om hva slags vare ID-brikken er festet til skal gå til en IT-sentral som finner ut hvem som har laget varen. Så sendes spørsmålet til denne leverandør som svarer informasjon om varen - for eksempel at ID-brikkennummer X er festet til en gul, høyhalset ullgenser av størrelse medium.

Dette krever en omfattende IT-løsning. RFID-bransjesamarbeidet EPCglobal har nå tildelt kontrakten for å drifte dette systemet til Verisign, selskapet som i dag blant annet drifter domenenavnene som ender på .com.

Det er erfaringen med .com-driften som har skaffet Verisign kontrakten på driften av det globale RFID-systemet.

Det er ikke offentliggjort hvor mye Verisign får betalt for driften av systemet. Det er heller ikke klart hva Verisign kan ta av avgifter fra butikker og leverandører som må koble seg opp til deres server.

IBM, som jobber mye med RFID-brikker, har tidligere påpekt at det nye oppslagsssystemet må holde rede på rettigheter - en leverandør må ikke få lov til å slå opp ID-nummer til en annen leverandør. For dette kan avsløre forretningshemmeligheter og personopplysninger.

Til toppen