Så godt som alle norske nett- og mediebedrifter er smittet av iPad-feber. Det graves dypt i lommene for å være med på en ny digital plattform, både med prosjekter og nytt utstyr.
Denne uken delte nettportalen SOL (Scandinavia Online) like godt ut iPad til alle sine ansatte.
- Dette er ingen julegave. De ansatte har fått iPad som et verktøy for å jobbe med SOL i fremtiden. Men også for å forstå ny teknologi og hvordan den brukes, sier administrerende direktør Håkon Liland til digi.no.
De 35 ansatte i SOL fikk alle inngangsmodellen med 16 gigabyte lagringskapasitet. Det betyr at investeringen har kostet nær 145.000 kroner.
Tanken er at brettet skal brukes både hjemme og på kontoret.
Liland sier han har stor tro på at investeringen gir dem avkastning i kraft av produktutvikling og løsninger for annonsører og partnere fremover.
- Betyr det at SOL planlegger å utvikle egne produkter for iPad?
- Ja, alle større medieaktører gjør det fremover. Ikke bare til iPad, men også andre typer brett, sier han.
SOL vurderte også alternative nettbrett, som Galaxy Tab fra Samsung, men endte opp med iPad uten 3G. De kom til at tilhørende 3G-abonnement ville medføre ekstra uforutsigbare utgifter.
Vi gjør oppmerksom på at digi.no eies av Aller Internett og Aller Media. Sistnevnte har 49,9 eierskap i SOL.