Det kommer likevel ingen Firefox til metro-grensesnittet.

Gir opp Firefox i metro-drakt

– Det ville vært en tabbe å fortsette, sier Mozilla.

Mozilla vraker «metro»-utgaven av Firefox. Avgjørelsen kommer etter over to års arbeid med nettleseren tilpasset berøringsgrensesnittet Windows 8 innførte.

– Selv om teamet har gjort en god jobb, har jeg nå bedt utviklerne våre om å avvikle metro-utgaven av Firefox. Det ville vært en tabbe å fortsette, sier utviklingsdirektør Johnathan Nightingale.

Ifølge kunngjøringen som kom fredag er det labre Metro-brukertall som er årsaken til nedleggelsen.

For et par år siden virket det som metro kunne bli webens neste kamparena. Windows er et massivt økosystem og Microsoft pusher nye plattformer hardt, forklarer Nightingale. En slik utvikling har de ikke opplevd.

– I månedene senere, mens teamet utviklet, testet og forbedret produktet, har vi fulgt metro-utbredelsen. Fra hva vi kan se, er den temmelig flat. Hver eneste dag ser vi millioner av folk prøve beta-utgaver av Firefox til desktop, samtidig har vi aldri opplevd mer enn 1.000 aktive daglige brukere i metro-miljøet, skriver Nightingale.

Johnathan Nightingale er Firefox-direktør i Mozilla.
Johnathan Nightingale er Firefox-direktør i Mozilla. Bilde: Mozilla

Med et antall testbrukere som tilsvarer mindre enn en promille av desktop-utgaven, er det ikke forsvarlig å fortsette mener han. Det ville i så fall gitt et produkt der mange programfeil ikke ville blitt fanget opp før endelig utgivelse.

Beslutningen er nok en påminnelse om Microsofts vansker med å overbevise brukerne sine om fortreffelighetene med det såkalte Metro-grensesnittet, også kalt Modern UI.

Firefox-sjefen vedgår at de løper en risiko for at Metro-plattformen senere kan komme til å «ta av», isåfall vil de måtte streve med å ta igjen tapt tid.

– Det er likevel en bedre risiko for oss å ta, enn de faktisk kostnadene det er å investere i en plattform som våre brukere har vist liten interesse for å ta i bruk. Kildekoden vil leve videre – mange av oss føler stor tilknytning til produktet uavhengig av dets marked, men nå vil vi fokusere innsatsen vår på områder der vi kan nå flere brukere, sier Johnathan Nightingale.

    Les også:

Til toppen