Næringsminister Trond Giske la fredag frem regjeringens politikk for å bekjempe piratkopiering. Bildet er tatt samme dag, men i en annen sammenheng. (Bilde: Per Ervland)

Giske skal ta piratene

Her er regjeringens plan.

Oslo (NTB-Mette Estep): Stortingsmeldingen «Unike ideer, store verdier» varsler tiltak for å bekjempe piratkopier og forfalskning av varemerker. Norske bedrifter skal bevisstgjøres og læres opp.

Stortingsmeldingen inneholder tiltak for å styrke håndtering av varemerker, design og patenter. En undersøkelse NTB presenterte torsdag viser at kun 3 av 10 norske mellomstore og små bedrifter har søkt om å registrere denne typen immaterielle rettigheter.

– Immaterielle rettigheter angår oss alle, enten det handler om nedlasting av musikk eller programfiler fra nettet eller import av legemidler og merkevarer fra utlandet. Patenter, varemerker og design er helt avgjørende for bedrifters inntjening, sier nærings- og handelsminister Trond Giske (ap).

Velkomment
Merkevareansvarlig for Kari Traa, Hedda Høiness, er en av dem som ønsker større bevisstgjøring velkommen.

– Det ligger enorme ressurser og investeringer bak å skape en sterk merkevare, og når noen kopierer det, setter på falsk merkenavn og logo og selger det billig, har de stjålet. Registrering av immaterielle rettigheter gir en viss rettslig trygghet, for du kan ta folk til retten hvis de har plagiert deg. Men det vi virkelig trenger, er en større bevissthet rundt de økonomiske og samfunnsmessige konsekvensene av plagiater og kopier, sier Høiness til NTB.

Hun ser helt klart behovet for økt kunnskap i bransjen, men også hos forbrukerne.

Juksemakeri

Stortingsmeldingen går også ut mot ulovlig nedlasting av for eksempel filmer og musikk og jukseversjoner av alt fra legemidler og møbler til klær og sko.

– I Norge har vi veldig lav forståelse for konsekvensene som ligger i falske produkter. Det undergraver ikke bare innovasjon og kvalitet. Hvis ingen betaler for originalitet og innovasjon, så blir det ikke mer påkostede produksjoner. Til slutt lønner det seg ikke å utvikle gode produkter.

Stortingsmeldingen fastslår at nivået av piratkopiering og varemerkeforfalskning er høyt i Norge. I 2010 avdekket tollmyndighetene rundt 220.000 forfalskede merkevarer til en anslått verdi av 40 millioner kroner. I 2011 avdekket kontrollene omkring 160.000 varer til en verdi av nærmere 50 millioner kroner.

Høiness minner om at forbrukerne blir lovbrytere om de benytter seg av tilbud om piratkopier:

– I Italia risikerer du straff for å ankomme landet med en falsk Gucci.

Henger etter

Kari Traa AS lå for to år siden i konflikt med Moods of Norway om hvorvidt Moods of Norway hadde plagiert produktene deres. Konklusjonen fra juristene var at markedsføringsloven ikke var brutt.

De siste årene har flere selskaper vært i tottene på hverandre. Statoil valgte å betale seg ut av konflikten med Husfliden da de lanserte en logo som var svært lik den uregistrerte lilla selburosen til Norsk Husflidslag. Stokke har en heltidsansatt i sving for å forfølge plagiering av deres design for Tripp-Trapp-stolen.

Globalt sett ligger norsk næringsliv på et lavt nivå for registrering av immaterielle rettigheter. De nordiske nabolandene ligger for eksempel mye høyere på lista. Mens antall registrerte rettigheter og søknader om immaterielle rettigheter øker kraftig i resten av verden, står Norge på stedet hvil.

Da Giske la fram meldingen, ble seks hovedmål pekt ut, inkludert å knytte Norge til internasjonale avtaler og oppdatere regelverk og ordninger. Gjennom flere konkrete tiltak skal opplæringen i immaterielle verdier og rettigheter styrkes. Apparatet for å bistå skal bli bedre, gjennom videreutvikling av Patentstyret og informasjonssider på nett.

- Det er utrolig komplisert å eie en innovasjon. Det er ressurskrevende å følge opp. (©NTB)

Til toppen