Gjenhør med "Saken er biff, kjøttkake og ertesuppe"

En hyllest til dette århundre, kaller NRK den nye CD-rom utgivelsen med 1.100 radioklipp. Her kan brukeren selv sette seg i redigererstolen og lage program, velge ut lydklipp med for eksempel Bjørge Lillelien og sette dette sammen med egne kommentarer.

Det var i dag lansering av NRKs siste CD-rom lansering - "Dette er Norge - Radioens århundre 1900 - 2000". Utgivelsen er ment som en hyllest til dette århundre hørt gjennom radioen.
NRK samarbeider med Cappelen og Norkring om prosjektet, og finansieringen er fordelt på 25 prosent på Norkring, og resten delt på de to andre aktørene.


Et av de interessante elementene på CD-rom platen er at nå kan alle brukere redigere sine egne radioprogram. Man kan da for eksempek bruke klassiske NRK-lydklipp sammen med egne lydfiler blandet med ulike effekter og egne kommentarer. Hva med å lage et eget radioprogram om Bjørge Lillelien hvor du har med hans legendariske kommentarer når Norge slo England i en kvalifiseringkamp før VM i 1981 og setter sammen med andre gullkorn sportskommentatoren kom med.

Her finner du noen av gullkornene:

Utligning 1-1

Norge leder 2-1

Vi er best i verden!

Er du hes Bjørge?


Klippene hentes fra NRK direkte. For å høre lydklippene trenger du RealPlayer

Utgivelsen inneholder 1.100 radioklipp fra NRKs radioarkiv på til sammen 26 timer. Brukeren kan enten fritekstsøke i de ulike radioinnslagene, eller velge "programpakker" hvor flere innslag er satt sammen tematisk, og hvor Yngvar Ustvedt kommenterer. Han startet med sin del av arbeidet våren 1996 - å være "guide" på CD-rom'en.

- Tanken var hele tiden at lydklippene skulle være det bærende element. Vi ønsket å understreke det underholdende elementet, men ville også holde en historisk-vitenskapelig standard, sier Ustvedt.

Men tanken på å lage en CD-rom hvor radioinnslag skulle være det bærende element, kan nok virke noe merkelig på mange, men de tre selskapene bak utgivelsen har tro på konseptet - selv uten levende bilder.

- Radio skaper bedre TV-bilder enn noe annet. Derfor er det er en helt bevisst satsing å ikke ha levende bilder og videoklipp på CD-rom'en. Da ville det blitt en hvilken som helst multimediautgivelse. Det er fokus på lyd med stillbilder som kan bli knyttet til interaktivitet på nettet, sier forlagssjef Haavard Nordlie i Cappelen.

Foreløpig er nettstedet til CD-rom'en relativt statisk, men med noen legendariske lydklipp lagt ut.


- Jeg kan jo helt ærlig si at vi har ingen gjennomtenkte profesjonelle ideer på Internett. Men hvem har vel det? Det meste som er ute på nettet er amatørmessig. Vi kommer til å gjøre noe, både basert på egne ideer og ta imot tilbakemeldinger fra brukere, understreker Nordlie.

Det første opplaget på CD-rom plata er på 20.000, og Nordlie regner med at man kommer til å selge mellom 5.000 og 8.000 på denne siden av jul. Det har kostet rundt 2,6 millioner kroner å utvikle CD-rom'en.

Målgruppen for utgivelsen er unge mennesker, historisk interesserte og den generasjonen som gjerne vil høre igjen opptak fra "radioens gullalder".

Til toppen