JUSS OG SAMFUNN

Glissent under IT-høring

Se hvem som skal høres om Norges IT-strategi.

Det blir glissent i rommet når Digital Agenda skal på åpen høring i Stortinget. Men komitelederen på tinget er godt fornøyd.
Det blir glissent i rommet når Digital Agenda skal på åpen høring i Stortinget. Men komitelederen på tinget er godt fornøyd. Bilde: Marius Jørgenrud
22. apr. 2013 - 13:51

Interessen for å komme med innspill til stortingets behandling av Digital Agenda er mild sagt laber. Tirsdag 23. april er det nemlig åpen høring om Stortingsmeldingen som Rigmor Aasrud la frem rett før påske.

Mens det var satt av en hel dag til Forskningsmeldingen, med en drøss høringsinstanser representert, vil høringen om digital agenda gå gjennom på knappe to timer. Det er bare syv aktører, blant annet Seniornett, Abelia og IKT-Norge, som kommer for å snakke til en samlet næringskomite.

Hos IKT-Norge er man oppgitt over den lave deltagelsen.

– Man har gjort en kanondårlig jobb med å synliggjøre meldingen. Her burde man brukt regjeringens kontaktnett for å tegne fremtidens Norge. Det har man opplagt ikke klart, sier Heidi Austlid, direktør for myndighetskontakt i IKT-Norge til digi.no.

Men leder i næringskomiteen og vert for morgendagens høring, Terje Aasland (AP), deler ikke kritikken.

– Det var faktisk flere enn det jeg hadde forventet, sier Aasland til digi.no og viser til tidligere høringer hvor IT-feltet har vært gjenstand for debatt.

– En av årsakene er nok at IT-bransjen glir inn i alle type næringer, og at bedriftene i stor grad er orientert mot sine produkter. Vi har diskutert om vi skal plassere IT-bransjen litt annerledes, men det er heller ikke så lett ettersom den som bransje er så tett infiltrert i andre bransjer, sier Aasland til digi.no.

Han mener imidlertid at bransjen, enten direkte via selskaper eller via interesseorganisasjoner, må melde seg på de åpne høringene.

– Dette er jo åpne høringer, så da er det jo bare å melde seg på, sier Aasland som sender ballen tilbake til IT-bransjen.

– Jeg mener det er viktig at bransjen og sterke bedrifter engasjerer seg mer i de politiske prosessene, oppfordrer Aasland som peker på hvordan andre bransjer som eksempelvis shipping engasjerer seg når saker blir diskutert politisk.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.