Forbrukerteknologi

Google bryter gammelt løfte

Bannerannonser inn i søkemotoren.

Google har siden starten i 1998 fremholdt at søkemotoren skal ha en mest mulig renskåret og enkel utforming, blant annet uten banner-annonser. Som dette bildet viser kan den tiden være over.
Google har siden starten i 1998 fremholdt at søkemotoren skal ha en mest mulig renskåret og enkel utforming, blant annet uten banner-annonser. Som dette bildet viser kan den tiden være over. Bilde: SearchEngineLand
Harald BrombachHarald Brombach– Journalist
Marius B. JørgenrudMarius B. Jørgenrud– Journalist
25. okt. 2013 - 12:16

Et tredvetalls større selskaper, inkludert flyselskapene Virgin America og Southwest Airlines, prøver i disse dager ut banner-annonsering i Google, skriver avisa The Guardian og bloggen SearchEngineLand.

I feltet over de såkalte organiske søkeresultatene har det nå begynt å dukke opp reklame-bannere i full bredde i Google.

Det som beskrives som et prøveprosjekt i USA bryter med en lang tradisjon hos søkegiganten.

Initiativet er også brudd på et gammelt løfte fra Google.

Marissa Mayer, daværende direktør for brukeropplevelse og søkeprodukter, kom i 2005 med et uforbeholdent løfte om at de aldri ville besudle søkemotoren med displayannonser.

– Det blir ingen bannerannonser på Googles forside eller i søkeresultatene. Ingen gærne, prangende, grafiske tingester som hopper og spretter over hele Google-nettstedet. Aldri, skrev Mayer, som senere forlot selskapet for å bli toppsjef i Yahoo.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Oslo Pensjonsforsikring AS
Secops engineer
Oslo Pensjonsforsikring AS
Oslo
10. juni
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra