Google dropper plugin for 3D-grafikk

Samler innsatsen om WebGL-teknologien i stedet.

Omtrent et år etter at Google for første gang demonstrerte programmeringsgrensesnittet O3D med en tilhørende nettleser-plugin , har selskapet bestemt seg for å sende prosjektet i en ny retning. O3D er en høynivå 3D-grafikkteknologi for bruk på weben.

Google har også lenge støtte utviklingen av 3D-grafikkteknologien WebGL, som er basert på JavaScript i stedet for C++, noe O3D er. WebGL støttes av alle de store nettleserleverandørene, bortsett fra Microsoft, og skal etter planen bli en Khronos-standard, i likhet med OpenGL-teknologien som webteknologien bygger på.

Dette, sammen med betydelige forbedringer i nettlesernes JavaScript-ytelse det siste året, har fått Google til å legge nye planer for O3D. I stedet for å være en nettleserplugin, skal teknologien nå gjøres om til et JavaScript-bibliotek som bygger på WebGL.

En svært tidlig utgave av O3D-biblioteket er tilgjengelig her.

Det er likevel minst ett stort skjær i sjøen. Microsoft er virker lite interessert i å støtte WebGL. Selv om det ikke har blitt sagt direkte, er det sannsynlig at det er bruken av den underliggende OpenGL-teknologi, i stedet for Microsofts egen Direct3D, som er årsaken til motviljen.

Men mens Direct3D kun støttes av Windows-baserte enheter og Xbox-maskiner, støttes OpenGL og delmengder av denne av svært mange andre plattformer, inkludert Linux, iPhone og PlayStation 3.

Derimot er det ikke alle Windows-maskiner som har leveres med OpenGL-drivere.

Google jobber derfor med løsninger som gjør det mulig å omgå den manglende støtte i både Internet Explorer og på enkelte Windows-maskiner.

Det ene er Googles Chrome Frame, en plugin til Internet Explorer som ved behov presenterer innholdet ved hjelp av den samme renderingmotoren som finnes i Google Chrome. Løsningen er ganske omdiskutert og sterkt mislikt av Microsoft.

Den andre løsningen kalles ANGLE (Almost Native Graphics Layer Engine) og er nok mer spiselig for Microsoft. I denne løsningen oversettet OpenGL ES 2.0 API-kall til DirectX 9 API-kall, slik at WebGL-basert innhold kan vises på maskiner uten driverstøtte for OpenGL. Men utviklingen av denne løsningen er fortsatt på et tidlig stadium.

    Les også:

Til toppen