Google er foreløpig ganske små i Norge

Søketjenesten har mye å ta igjen i Norge. Google Norge spår en dobling i løpet av året.

Google er blitt en pengemaskin, men foreløpig har det ikke blitt de voldsomme summene i Norge.

Overskuddet til søkegiganten i fjerde kvartal ble hele 1,03 milliarder dollar, nesten tre ganger så mye som i samme kvartal 2005. Og nå spår Jan Grønbech at Norge vil følge etter i den voldsomme utviklingen.

I følge bransjeorganisasjonen INMA ble det solgt annonser på nett for 1,332 milliarder kroner i fjor. Dette inkluderer alle vanlige annonser og alle rubrikkannonser der folk selger typisk brukte ting på nettauksjoner og sider som Finn.no.

INMA-sjef Børge Sandengen påpeker at søkeord - annonsetype som Google har blitt så rike på, ikke er med i tallene. Men søkeord fra Google, Sesam og Microsoft MSN har bare kapret rundt 8 prosent av markedet for nettannonser, hevder Sandengen.

Søkeord er annonsene som dukker opp på ved siden av de vanlige, ubetalte treffene. Søker du på vinterdekk, får du en del vanlige søktreff og så annonser for dekk-leverandører.

Det er komplisert å regne på konkrete kroner, blant annet fordi katalog-salget, oppføringer hos for eksempel Gule Sider, heller ikke med. Men INMA sier at katalog-annonser står for rundt 550 millioner kroner i fjor. Til sammen endte annonsesalget på nett på rundt to milliarder kroner. Dette tilsier at Google, Sesam og MSN delte rundt 160 millioner kroner i fjor. Av dette stakk nok Google av med 120-130 millioner kroner.

Hvor mye søkegiganten omsetter for i Norge er hemmelig, men Google-Norge-sjef Jan Grønbech mener at Sandengen tar feil. Søkeord tok 12,5 prosent av markedet i fjor, hevder Grønbech.

Men uansett viser dette at Google er ganske små og vi er på et tidlig stadium i Norge. Grønbech spår derfor en voldsom vekst i år og årene fremover.

- Det er ingen ting som tilsier at søkeord skulle bli noe mindre i Norge enn i USA og England, der søkeord har tatt 50 prosent av hele nettannonse-markedet. Vi tror søkeord vil kapre 25 prosent av markedet i løpet av 2007.

Dette er konkurrenten Sesam enig i - også de spår en vekst dobling i løpet av året.

Google Norge-sjefen hevder at søkeord ikke i noen særlig grad kaprer inntekter fra andre aktører, som nettaviser og andre markedsføringskanaler. Bedriftene kjøper søkeord i tillegg, mener han.

Grønbech vil ikke si hvem som er det de største enkeltkundene til Google Norge. digi.no har fått vite at flyselskapet Norwegian er en av de største, men dette vil ikke Grønbech kommentere. Han medgir dog at reiselivsbransjen er den størst kundegruppen. Også finansnæringen med tilbud om kort og forsikringer er store.

Til toppen