Google etterforskes i USA

Mistanke om brudd på «søkenøytralitet».

Anklager fremmet mot Google fra fire såkalte «vertikale søketjenester» – det vil si tjenester som er spesialisert på en eller annen måte, for eksempel på å sammenlikne priser, eller finne fram til mulige leverandører av varer og tjenester – har utløst en etterforskning mot Google på mistanke om at deres søkeresultater bryter mot prinsippet om «søkenøytralitet».

De fire tjenestene det gjelder – Foundem.co.uk, Sourcetool.com, Tradecomet.com og Mytriggers.com – mener Google urettmessig sender dem langt ned på trefflistene, fordi de betraktes som konkurrenter.

Etterforskningen er beordret av statsadvokat (Attorney General) Greg Abbott i delstaten Texas, på mistanke om at Google bevisst griper inn i søkerankingen for å hindre konkurrenter fra å oppnå synlighet i markedet, noe som kan betraktes som et brudd på antitrustlovene.

Flere av anklagene fra de konkurrerende tjenestene er kjent fra private søksmål varslet i vinter.

Det utløste en runde med polemikk mellom Microsoft og Google i januar. Google pekte på at Microsoft og noen av saksøkerne hadde finansielle forbindelser eller ble representert av samme advokatfirma, og insinuerte at det var Microsoft som sto bak søksmålene. Google mener også at Microsoft spilte en avgjørende da EU-kommisjonen lot seg overbevise om å iverksette en innledende etterforskning mot Google i februar i år.

Microsoft avviser enhver befatning med EU-etterforskningen.

Den beste kilden til å følge med i anklagene mot Google, er Search Engine Land.

I en offisiell blogg gjentar Google anklagene mot Microsoft, og sier de ser fram til å besvare spørsmål fra myndighetene i Texas, slik at de enda en gang kan forklare hvordan søkealgoritmene virker.

Kjernen i Googles argument er at algoritmene er innstilt på å vise de mest relevante treffene. Tjenestene som har klaget på sine rankinger, faller gjennom på grunn av dårlig kvalitet og manglende relevans. Blant vertikale søketjenester som også er konkurrenter til Google, men som ikke klager på sine rankinger, viser Google til aktører som Amazon, Shopping.com og Expedia. At disse kommer høyt på trefflistene, tar Google som et tegn på at deres tjeneste må oppfattes som i samsvar med prinsippet om søkenøytralitet.

    Les også:

Til toppen