BEDRIFTSTEKNOLOGI

Google girer opp markedet til Fast

Google har lansert en ny og ferdig oppsatt søkeboks for mellomstore selskaper.

13. jan. 2005 - 10:58

Google har siden 2002 konkurrert med Fast - ikke på Internett-søk, men på systemer for bedriftsinterne søk som lar de ansatte finne dokumenter og informasjon i bedriftens egne IT-systemer.

Fast selger komplekse programvare-pakker til de største selskapene som lar både ansatte og kunder søke hos i dokumentmengdene. Disse må installeres og konfigureres på selskapets servere.

Google angriper markedet på en annen måte med ferdige oppsatte server-bokser. Dette skaper både fordeler og ulemper. Slike ferdige servere krever mindre oppsett og integrasjon, men gir samtidig mindre fleksibilitet.

Nå har Google tatt et skritt nedover i markedet med Google Mini - en billigere søkeboks for intranett.

Google minio er begrenset oppad til å søke i 50.000 dokumenter, men vil til gjengjeld bare koste 5000 dollar, skriver amerikanske medier.

Den fullblåste Google-søkeserveren (over) koster 30.000 dollar og håndterer gjerne mer enn 100.000 dokumenter. Fullversjonen skal snart også oppgraderes, for versjonen som kom i 2002 begynner å bli gammel.

Google innrømmer at salget av deres søkebokser er foreløpig lite, men man tror at markedet vil vokse raskt og forteller til Cnet at man skal øke innsatsen og lanseringstakten.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.