Google+ er nå åpnet for bedrifter og andre som ønsker å lage sider for produkter, tjenester, virksomheter eller andre temaer.

Google+ har fått bedriftssider

Samtidig er plusstegnet på vei tilbake i søketjenesten.

Google lanserte i går Google+ Pages, en utvidelse av Google+ som nok i stor grad kan sammenlignes med tilsvarende sider hos Facebook. Samtidig har dette vært blant funksjonaliteten som flest har etterlyst i Google+. Dette gjelder ikke minst bedrifter.

En Google+-side opprettes av en eksisterende, personlig bruker og kan i praksis representere nærmest hva som helst. Via denne siden kan man opprette en side for et varemerke, en bilmodell, en tjeneste, et nettsted, en hobby eller interesse, et skistevne, en roman, en lokalt sykkelverktsted eller en større bedrift. Det er stort sett opp til brukeren selv å velge hva man vil bruke muligheten til. The Muppets er et eksempel på dette.

Fra Google+-sidene har brukeren tilgang til de vanligste elementene i Google+, inkludert profilredigering, bilder og kretser. Men det er ikke mulig å legge til en Google+-bruker i kretsene dersom brukeren ikke allerede har lagt til den aktuelle siden i sine kretser.

Foreløpig ser det ikke ut til at det er mulig å dele administrasjonen av sidene mellom flere brukere, men det går tydelig fram av vilkårene for Google+ Pages at dette vil bli mulig.

Det er også mulig å starte en Hangout, altså en webbasert videokonferanse, direkte fra en Google+-side. Da er det deltar man som eier av siden og ikke som privat Google+-bruker.

Nylig endret Google søketjenesten, slik at man ikke lenger kan bruke plusstegnet (+) til å markere søkeord som må være med i trefflistene. I stedet må man nå bruke anførselstegn rundt ordene. Dette har vært til frustrasjon for mange, men det har samtidig ligget i kortene at Google ville bruke plusstegnet til noe annet, noe i forbindelse med Google+.

Nå er det klart at dersom man skriver for eksempel «+ford», så blir man ledet direkte til Google+-siden for Ford. Denne funksjonaliteten kalles for Google+ Direct Connect. Knyttet til denne funksjonen, er også en funksjon som automatisk legger Google+-sidene brukeren søker etter i kretsene til brukeren. Denne funksjonen er heldigvis frivillig og deaktivert som standard.

Foreløpig ser det ut til å Google+ Direct Connect ikke er rullet ut til alle.

En ting som er noe uklart, er hvordan man skal kunne hindre at andre oppretter falske Google+-sider for bedrifter og varemerker. Ved oppføringer for lokale bedrifter må man først oppgi telefonnummeret til bedriften, før man kommer videre. Det kan til en viss grad bidra til å hindre falske oppføringer.

Også digi.no har nå fått på plass en offisiell digi.no-side på Google+. Vi har også en egne sider på Facebook og Twitter.

    Les også:

Til toppen