Fotografer er blant grupperingene som allerede ser ut til å ha funnet seg til rette i Google+. Med den nye søkefunksjonen skal det være enklere å finne fram til for eksempel fotosamlinger i tjenesten. (Bilde: Google)

Google+ har fått søk

Lanserer åpen betautgave med en rekke forbedringer.

Etter tolv uker med som en mer eller mindre lukket felttest, er Google nyeste sosiale nettverkstjeneste, Google+, åpne for alle. Man trenger ikke lenger en invitasjon for å bli med. Samtidig har tjenesten endret status til å være en betaversjon.

Sammen med at behovet for invitasjoner er fjernet, innfører betaversjonen 15 andre større og mindre nyheter.

Den absolutt viktigste nyheten, som lenge har vært etterspurt, er muligheten til å søke i Google+-postene. Man bruker det samme søkefeltet som man tidligere har kunnet søke etter mennesker i, men nå inkluderer søkeresultatene også innlegg, kommentarer og annet som er tilgjengelige for brukeren. Men også populært innhold fra resten av weben kan bli inkludert i søkeresultatene. Det er i så fall markert på en spesiell måte.

Søkeresultatene kan sorteres etter relevans eller med det nyeste først.

Flere analytikere har de siste to månedene sagt at aktiviteten på Google+ har vært synkende. Enkelte har til og med uttalt at tjenesten minner om en spøkelsesby. Google har ikke kommet med offisielle brukertall for tjenesten siden midten av juli. To uker etter at felttesten ble gjort tilgjengelig, hadde tjenesten rundet ti millioner brukere. Analyseselskapet comScore meldte deretter at Google+ hadde rundet 25 millioner brukere på den første måneden, før Experian Hitwise presenterte sine tall helt i slutten av juli, som antydet et moderat fall i trafikken.

Google sier fortsatt ikke noe om hvor mange som har tatt i bruk Google+, men selskapets Vic Gundotra opplyser her at brukerne hver dag deler og mottar mer enn 1 milliard poster, bilder og annet innhold.

En rekke av de øvrige nyhetene ved betautgaven er knyttet til Hangout-funksjonen, som gjør det enkelt og raskt for Google+-brukerne å invitere opptil ni andre Google+-brukere til en videokonferanse.

Blant nyhetene er «Hangouts On Air». Fortsatt vil videokonferansene være begrenset til ti deltakere, men det er nå mulig å gjøre konferansen offentlig og tilgjengelig for alle andre, som da kun vil være tilskuere.

Foreløpig er det et begrenset antall brukere som får opptre som kringkastere, men alle kan være tilskuere.

Hangout-deltakerne har tidligere kunne se på YouTube-videoer sammen. De har også kunne skrive meldinger i en felles lynmeldingstjeneste. Nå har Google+ også åpnet for deling av innholdet på skjermen til den som oppretter videokonferansen. Men brukeren kan også velge å dele kun innholdet i enkeltapplikasjoner, for eksempel ett av nettleservinduene som brukeren har åpent.

To andre, nye delingsmuligheter i Hangouts er «Sketchpad», hvor brukeren kan tegne og notere, og dokumenter i Google Docs.

Google+ Hangouts med deling av notatblokken Sketchpad.
Google+ Hangouts med deling av notatblokken Sketchpad. Bilde: Google

De nye delingsmulighetene kalles for «Hangouts with extras» og må aktiveres separat.

Google kom i forrige uke med det aller første programmeringsgrensesnittet til Google+. Dette var temmelig begrenset. Nå har selskapet sluppet grunnleggende programmeringsgrensesnitt for Hangouts, som gjør det mulig å integrere Hangouts med andre applikasjoner. Sammen med Hangouts-API-ene tilbys også noen innledende API-er for multimedia.

Google+ tilbys også i en mobilutgave og som egne applikasjoner til Android og iOS. Dersom man har en mobil med frontkamera og Android 2.3 Gingerbread eller nyere, vil man nå kunne delta i Hangouts. Tilsvarende funksjonalitet skal også komme til iOS-utgaven, men Apples godkjennelsesprosess fører til det tar lenger tid å rulle ut nye versjoner av Google+ for iOS.

I dette blogginnlegget beskrives en rekke andre nyheter som nå har kommet til mobilutgavene av Google+.

En relatert nyhet er at Googles +1-knapp snart vil kunne integreres med webannonser som leveres via Googles AdSense-tjeneste. Dersom en nettleserbruker ser en interessant annonse, kan vedkommende klikke på knappen. Det vil øke sannsynligheten for at andre i brukeren sosiale nettverk også vil bli vist den samme annonsen, sammen med bilde av kontaktene som har anbefalt annonsen.

Betautgivelsen betyr også at Google+ er klar for å ta imot mange flere brukere enn tidligere. Derfor har Google nå begynt å markedsføre siden på hovedsiden til søketjenesten. Dette gjelder også for brukere som ikke er pålogget tjenesten.

    Les også:

Google markedsfører Google+ i den vanlige søketjenesten.
Google markedsfører Google+ i den vanlige søketjenesten.
Til toppen