Google inngår ny type samarbeid med MTV

Google skal spre video for ungdomskanalen MTV, men benekter rykter om musikk-planer.

Musikkanalen MTV og søkegiganten Google har nå inngått et samarbeid der Google skal distribuere musikkanalens programmer til nisjenettsteder og blogger.

Blant programmene som vil bli tilgjengeliggjort er MTVs Laguan Beach, Video Music Awards og Nickelodeons tegnefilm Spongebob Squarepants.

Som endel av avtalen skal MTV også selge episoder av sine programmer som Jackass og Beavies & Butthead gjennom Googles videotjeneste. De har forøvrig tilsvarende avtaler med AOL og iTunes fra før av.

Musikkanalen har i år 25 års jubileum, men kanalen sliter med å opprettholde veksten. Merkevaren står ikke lengre like sterkt blant ungdommen og selskapet har ikke klart å opprettholde sin relevans i en era der internett tar over stadig mer av ungdommens musikkpåvirkning.

Med avtalen vil MTVs programmer nå ut til en større andel av internettbrukere enn hva MTV greier å nå på egenhånd.

- Vår teknologi tar MTVs programmer, legger på en reklame og viser den på en tredjeparts nettside. Ingen har gjort dette før. Hvis det fungerer i praksis så kan det bli stort for alle aktørene, sier Eric Schmidt, Googles toppsjef til Wall Street Journal.

Til å begynne med vil MTV og Google fokusere på kortere videosnutter med en lengde på cirka fire minutter fordi selskapenes foreløpige erfaringer viser at nettbrukerne foretrekker kortere videosnutter. De utelukker imidlertid ikke å å legge ut fulle episoder en gang i fremtiden.

200 nettsteder har foreløpig blitt plukket ut for distribusjon av videosnuttene. Annonsørene får velge hvilke programmer reklamen deres legges ut med, mens MTV bestemmer hvilke nettsteder som får hvilke programmer. Reklamesnuttene vil være på cirka 15 sekunder og vil legges inn på begynnelsen av videosnutten.

Dersom avtalen med MTV blir en kommersiell vil Google gå for flere slike avtaler med andre innholdsprodusenter.

Blant annet som en følge av Googles satsning på video, har ryktene og spekulasjonene om at Google skal begynne å selge musikk spredd seg raskt. Nå avviser selskapet at de kommer til å gjøre det.

På en konferanse i regi av National Association of Recording Merchandisers benyttet Google anledningen til å gi klar beskjed.

- Vi kommer ikke til å selge musikk, uttalte Chris Sacca, sjef for forretningsutvikling i Google på konferansen.

Han hevdet at den store muligheten innen digital musikk lå i å utvikle økosystemet rundt og var mer opptatt av å etablere partneravtaler med aktørene i bransjen.

- Vi er allerede i musikkbransjen gjennom måten vi komplementerer offline livet. Etter at folk hører navnet på en ny artist så kommer de til Google for å søke etter mer informasjon, sa Sacca.

Til toppen