Resultaterfinans

Google kjøper enda et annonseselskap

Overtar Admeld for 400 millioner dollar.

10. juni 2011 - 15:12

Flere kilder – AllThingsD, Techcrunch og Bloomberg – melder at Google ønsker å overta Admeld for 400 millioner dollar.

Kjøpet er ikke bekreftet offisielt, bare av ikke-navngitte kilder.

Admeld leverer teknologi for å optimalisere innholdsleverandørers inntekter fra annonsenettverk.

Google driver fra før annonsenettverket DoubleClick, og har også en egen plattform, DFP, for å forsyne innholdsleverandører med annonser. Google eier ellers AdMob, en tjeneste for å plassere mobilannonser. DoubleClick ble kjøpt i 2008 for 3,2 milliarder dollar. AdMob ble kjøpt i fjor for 700 millioner dollar.

I 2009 kjøpte Google Teracent for tilrettelegging av annonser i sanntid. I fjor kjøpte Google Invite Media for plassering av nettannonser i sanntid. AllThingsD anslår at Google betalte under 50 millioner dollar for Teracent og 70 millioner dollar for Invite Media.

Kjøpet av Admeld vil gi Google enda større makt i nettannonsemarkedet. Det antas følgelig at antitrustjegerne i USAs justisdepartement ikke vil godkjenne kjøpet uten videre.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra