Google kjøper seg hjelp fra eBay

Google spiser en ny bit av markedet gjennom en avtale med eBay.

Google og eBay har inngått en samarbeidsavtale der Googles tekstbaserte annonser skal vises på alle EBays auksjoner som foregår utenfor selskapets hjemmemarked i USA.

eBay har vært skeptisk til å inngå eksklusive avtaler med endel av de store internettaktørene i frykt for at de på et senere tidspunkt vil bli skjøvet over på sidelinjen. Selskapet har blant annet kjørt en intern rollespilløvelse med ledelsen hvor de konkluderte med at det var stor fare for at Google ville gå inn på deres kjernemarked.

Frykten er imidlertid lagt til side og nå melder selskapene at de begynner testing av sin felles reklameløsning i begynnelsen av 2007.

Avtalen inkluderer også et samarbeid om å utvikle "click to call" løsninger for å la forbrukere ringe forhandlere og annonsører direkte fra lenger som vises i reklamene. Her kommer også eBays kjøp av Skype inn i bildet med sin teknologi.

Avtalen er eksklusiv og strekker seg over flere år. Ifølge eBay vil ikke avtalen påvirke resultatene for 2006 eller 2007, men denne typen avtaler har hatt en tendens til å være svært så lukrative. I en nylig inngått avtale mellom Google og Myspace.com, forpliktet Google seg til å garantere for en minsteutbetaling på 900 millioner dollar over en treårs periode.

Til toppen