BEDRIFTSTEKNOLOGI

Google kjøper spesialist på søk i sosiale nett

Ångströ trekker ut informasjon fra Facebook, Twitter og LinkedIn, samtidig.

30. aug. 2010 - 09:08

Google bekreftet søndag at de har kjøpt et oppstartselskap, Ångströ (også kalt Angstro), som er spesialisert på å trekke ut informasjon fra sosiale nettsteder i sanntid.

Gründerne Rohit Khare og Salim Ismail blir begge med til Google.

Ifølge Khare tok han initiativet til Ångströ for fire år siden, i irritasjon over et problem med Googles varslingstjeneste Alerts: Han ville følge med på nyheter om IT-gründer Adam Rifkin, men 95 prosent av alle varslene dreide seg om filmregissøren med samme navn.

Khare bruker bildet nedenfor som dokumentasjon på at han har greid å skille det de to. (Khare i midten, filmregissøren til venstre.)

Teknologien til Ångströ gjør det mulig å bygge tjenester som henter informasjon fra samtidige søk i sosiale nettverk.

Et eksempel er tjenesten Knx.to, som oppgir identiteten til den som ringer eller melder deg, selv om vedkommende ikke er lagret i mobilens lokale kontaktliste. Navnet hentes i utgangspunktet fra en sentral katalog, før det sjekkes mot de sosiale nettverkene du er med i. De er følgelig ikke bare sikker på at det er «din» «Jens Jensen» som ringer, men du får også straks en oversikt over det siste vedkommende har meldt sine venner om seg selv, gjennom Twitter, Facebook, LinkedIn, Yahoo, Flickr eller Gmail. Du får også vite hvilke tjenester vedkommende er tilkoplet i øyeblikket, slik at du kan velge den meste hensiktsmessige måte å svare.

Et annet eksempel er en tjeneste som sammenfatter nyheter om alle kontaktene man har i alle de sosiale nettverkene man er med i. Tjenesten, Noteworthy News, var i offentlig beta fra 14. oktober i fjor, men ble brått trukket tilbake 20. august. Nyhetene ble ikke bare hentet fra de sosiale nettverkene, men også fra alle andre slags nyhetskilder. Khare skrev på bloggen at det var en svært dyr tjeneste, siden det gikk så mange krefter til å sikre at man ikke leverte nyheter om feil person.

Kjøpet av Ångströ (Angstro) tolkes som et ledd i Googles konkurranse mot Facebook, der nøkkelen er å bygge tjenester for å finne fram til folk, ikke bare informasjon.

OBS: Ångströ er ikke svensk. Khare og Ismail har bare fjernet en «m» fra Ångström. Anders Jonas Ångström (1814-1874) var en svensk fysiker som studerte elektromagnetisk stråling, og hvis navn er foreviget i lengdeenheten «ångström» som tilsvarere 0,1 nanometer. Ifølge Ånsgtrö-gründerne skal navnet henspeile evnen til å hente fokuserte og relevante nyheter på tvers av profesjonelle nettverk, slik at søk gir få, men svært intelligente resultater.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.