FORBRUKERTEKNOLOGI

Google lanserer personlige søk

Google sitter ikke stille og venter på de nye søkemotoren fra Yahoo og Microsoft. Her er nyhetene som kom i går.

30. mars 2004 - 10:05

Internett-søk blir den neste store krigen mellom IT-gigantene. Microsoft-sjef Steve Ballmer påpekte selv før helgen at hans største tabbe de siste årene var å la Google være i fred.

Nå er det slutt - både Yahoo og Microsoft girer opp. Yahoo har begynt å slå sammen de tre søkemotorene selskapene har kjøpt. Blant annet ser Fasts Internett-søkemotor Alltheweb å være lagt ned - grensesnittet er endret og treffene ser mer tradisjonelle ut.

Google sitter ikke stille og venter på angrepene. Selskapet gjør nå en rekke endringer. Den første nyheten kom i forrige uke - Google utvidet antall sider de har kopiert fra nettet som du kan søke i til 4,3 milliarder, skriver amerikanske medier.

I tillegg gjorde selskapet flere omfattende endring av sitt grensesnitt i går. Går du inn på Google nå, møtes du av et nytt skjermbilde.

Den første nyheten er at Google har lagt inn "Froogle" - deres shoppingsøke-tjeneste. Tjenesten, som primært retter seg mot amerikanske brukere, har eksistert en stund, men markedsføres for først gang skikkelig.

De største nyhetene finner du under "More"-knappen. Her kommer du til en side med 19 store ikoner som hver serverer deg en tjeneste. Ikke alle tjenestene er nye, men mange av dem har ikke vært markedsført før. Her ligger blant annet nye Google-knapper til Internet Explorer, muligheter for å søke i webblogger, søk for mobiltelefoner og mye annet.

Flere tjenester som tidligere lå på forsiden, må du til "More"-siden for å finne. Dette gjelder blant annet nyhetssøk og søk etter bilder.

I tillegg lanserer Google en test-versjon av det mange mener er neste trinn for Internett-søk: Personlig tilpassede søk.

Klikker du på Google Labs finner du "Personalized Web Search". Her kan du registerer deg og dine interessefelter, for eksempel bioteknologi og nyheter. Tjenesten krever ikke passord, navn eller noe annet - alt lagres i cookie-filen du lagrer fra Google.

Når du så søker, får du en serie treff. Du kan så dra i en "spak" og øke tilpasningen til dine interesser. digi.no la inn at vi var interessert i IT og søke så på California. Fra generelle info-sider om staten, fokuserte Google så søket til IT-bransjen og universiteter.

Målet er å hjelpe brukeren å fokusere sine søk og luke ut treff du ikke er interessert i, men som ellers kommer opp fordi likt stavende ord kan bety flere ting.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.