Google legger om reglene

Google har endret kjørereglene for hvordan de rangerer søketreff, noe som vil påvirke mange.

Fordi Google er totalt markedsleder på nettsøk, blir jakten på de øverste treffene når brukere søker på vanlige ord og produkter knallhard. Havner du ikke på første siden med treff, har du tapt, for alle undersøkelser viser at få brukere blar videre til de neste sidene med søketreff.

Og når Google endrer reglene for hvordan de prioriterer nettsidene de serverer, starter kappløpet om igjen. Gårsdagens vinnere kan raskt havner langt nede, noe som får enorme konsekvenser.

I forrige uke la Google i det stille om reglene igjen, skriver eguiden.no. Akkurat hvordan de fungerer har vært og holder Google hemmelig for å bremse manipulering og juksing.

Eiere av norske nettbutikker og andre eiere av nettsider som får mye trafikk fra Google bør derfor sjekke om deres plassering på søk på viktige nøkkelord er endret.

Endringene skal gjøre det enda vanskeligere å jukse seg til en ufortjent høy plassering. Google har gjort to større endringer. Den ene er innføringen av "Latent Semantic Indexing", en teknikk Google har lisensiert. Teknikken gjør at Google nå legger mer vekt på intelligent innholdsanalyse på nettsidene de skal rangere og mindre på antall lenker, for dette kan man jukse med.

Google har også innført "Sandbox", en slags karanteneordning. Med historisk statistikk ser Google hvor fort antall lenker inn og ut fra en nettside bør vokse. Vokser antall lenker for fort, havner nettsiden i en karantene og blir vist på en lavere plassering enn hva den ellers ville bli gjort.

Les mer på E-Guiden

Til toppen