Google og Microsoft slåss om å kjøpe AOL

Det er duket for en gigantisk budkrig når nå både Google og Microsoft vil kjøpe deler av AOL.

Det er duket for en gigantisk budkrig når nå både Google og Microsoft vil kjøpe deler av AOL.

Det ligger an til den kanskje heftigste budkrigen siden dotcom-årene i USA. Nå kriger Google og Microsoft om å kjøpe AOL.

AOL (America Online) var verdens største Internett-leverandør da modemene regjerte, men selskapet er fremdeles ledende med sitt lynmeldingsprogram og driver verdens nest mest besøkte nettsider.

Hele den amerikanske internett-bransjen er under et voldsomt press fra Google og rakettveksten i deres inntekter. Aktører som trodde de hadde sementert sine markedsandeler, for eksempel Microsoft, ser plutselig at de taper markedsandeler og går glipp av store inntekter.

I september ble det kjent at Microsoft derfor var i samtaler med AOL om kjøp av deler av selskapet. Man arbeidet med en plan om en felles salgsstab, men så stoppet forhandligene opp.

Forhandlingene kom så i gang igjen, men røpet avisen Wall Street Journal at også Google sammen med kabelselskapet Comcast er i forhandlinger med AOL om et delkjøp.

Google og Comcast skal ha lagt 5 milliarder dollar på bordet for å kjøpe seg en del av AOLs lynmeldingsprogram og AOL.com, som har 112 millioner amerikanske brukere i måneden. Bare Yahoo er større.

I følge Wall Street Journal forhandler Google og Comcast om å få kjøpe 50 prosent av AOL, noe som eventuelt utelukker en avtale med Microsoft - eller omvendt. Utfallet av forhandlingene styres av Time Warner som er majoritetseier i AOL.

Vinnere av kampen om AOL vil skape den uten sammenligning største Internett-konstellasjonen i verden.

Det er dog mulig at konkurransemyndighetene i USA vil kunne protestere mot oppkjøpet.

Til toppen