Det ligger an til den kanskje heftigste budkrigen siden dotcom-årene i USA. Nå kriger Google og Microsoft om å kjøpe AOL.
AOL (America Online) var verdens største Internett-leverandør da modemene regjerte, men selskapet er fremdeles ledende med sitt lynmeldingsprogram og driver verdens nest mest besøkte nettsider.
Hele den amerikanske internett-bransjen er under et voldsomt press fra Google og rakettveksten i deres inntekter. Aktører som trodde de hadde sementert sine markedsandeler, for eksempel Microsoft, ser plutselig at de taper markedsandeler og går glipp av store inntekter.


I september ble det kjent at Microsoft derfor var i samtaler med AOL om kjøp av deler av selskapet. Man arbeidet med en plan om en felles salgsstab, men så stoppet forhandligene opp.
Forhandlingene kom så i gang igjen, men røpet avisen Wall Street Journal at også Google sammen med kabelselskapet Comcast er i forhandlinger med AOL om et delkjøp.
Google og Comcast skal ha lagt 5 milliarder dollar på bordet for å kjøpe seg en del av AOLs lynmeldingsprogram og AOL.com, som har 112 millioner amerikanske brukere i måneden. Bare Yahoo er større.
I følge Wall Street Journal forhandler Google og Comcast om å få kjøpe 50 prosent av AOL, noe som eventuelt utelukker en avtale med Microsoft - eller omvendt. Utfallet av forhandlingene styres av Time Warner som er majoritetseier i AOL.
Vinnere av kampen om AOL vil skape den uten sammenligning største Internett-konstellasjonen i verden.
Det er dog mulig at konkurransemyndighetene i USA vil kunne protestere mot oppkjøpet.