Google ruller ut «Instant Previews»

Skal gjøre det raskere å finne fram til det man søker etter.

Google har denne uken begynt å rulle ut en ny funksjon på selskapets søkesider. Denne kalles for «Instant Previews» og gjør det mulig for brukerne å et miniatyrbilde av hvert av søkeresultatene, uten å måtte forlate resultatsiden. Funksjonen er tett knyttet med Google Instant, som viser søkeresultatene så snart brukeren begynner å skrive noe i søkefeltet.

Hensikten med dette er at brukeren raskere skal kunne se om et søkeresultat er relevant eller ikke. Det er ikke nødvendigvis hele websiden som blir vist i forhåndsvisningen, men gjerne de delene av siden som Google mener er relevant i forhold til søket.

For å se forhåndsvisningen, må brukeren klikke på et av forstørrelsesglassene på resultatsiden. Deretter kan brukeren bare flytte musen til de andre resultatene for å se de andre forhåndsvisningene. Nederst i saken finnes det en video hvor nyheten demonstreres.

Google tror ikke Instant Previews vil skape noen revolusjonerende effekt, men har kommet fram til at brukerne med 5 prosent høyere sannsynlighet enn tidligere vil være fornøyd med resultatene de klikker på.

Foreløpig virker det som om den nye funksjonen bare er delvis tilgjengelig i Norge, men man likevel få tilgang til den ved å benytte denne lenken.

Google Instant Previews gjør det svært raskt å se hvordan websiden bak hvert søkeresultat ser ut.
Google Instant Previews gjør det svært raskt å se hvordan websiden bak hvert søkeresultat ser ut.

De fleste av forhåndsvisningene blir generert samtidig med at Google indekserer sidene på vanlig måte, men i blant vil forhåndsvisninger også bli laget i det brukeren ber om dem.

I dette blogginnlegget kommer Google med noen råd til nettsteder som ønsker kunne utnytte de nye mulighetene på best mulig måte. Det oppfordres blant annet til at man har websider med en klar og strukturert layout. Det advares om at forhåndsvisningen ikke støtter alt video- og Flash-innhold ennå.

    Les også:

Til toppen