- Google-sjef frykter Bing

Skal ha etablert eget responsgruppe for å møte trusselen.

Google har fra oppstarten i 1996 gått fra ubetydelighet til å bli et av webens viktigste tjenesteleverandører. Selskapets søketjeneste er den klart mest brukte, og avstanden til nummer to øker stadig. Tidligere storheter, blant annet AltaVista, forsvant raskt ut i glemselen.

Kanskje det er den raske suksessen til Google som nå får selskapets ledere til å tenke at man ikke skal ta suksessen for gitt. Det kan komme konkurrenter som greier å overbevise brukerne om at deres tjeneste er bedre enn Googles.

En slik tjeneste kan være Microsoft nye Bing, som ikke må forveksles med den omdøpte Live Search-tjenesten som er tilgjengelig på norsk. Den er foreløpig bare den amerikanske delen av tjenesten som tar i bruk nyhetene.

Det er mulig også Google mener at Microsofts Bing har blitt en trussel. Dette hevder i alle fall kilder ved selskapets som New York Post har vært i kontakt med. Ifølge kildene skal medgründer av Google, Sergey Brin, samlet en gruppe bestående av selskapets ledende søkemotorspesialister for å jobbe med hasteoppgraderinger til selskapets tjeneste.

Det skal være Brin selv som leder gruppen med spesialister. Noe av målet til gruppen skal være å finne ut på hvilken måte Bings sentrale søkealgoritmer avviker fra algoritmene som brukes av Google selv.

Det har kommet og gått en rekke søketjenester de siste ti årene, men ifølge kildene ser det ut til at Bing skal ha vekket spesiell interesse hos Brin. Ifølge kildene er det uvanlig at Google-gründerne involverer seg på dette planet av driften.

Ifølge New York Post har Microsofts søkemotor i det siste hatt en markedsandel på omtrent 8 prosent, bak Google med omtrent 60 prosent og Yahoo med omtrent 20 prosent. Etter lanseringen av Bing skal Microsoft ha økt andelen i dette markedet til omtrent 11 prosent, riktignok uten at det har gått særlig utover andelene til de to store.

Spørsmålet er om økningen i andelen skyldes nyhetens interesse eller om det er begynnelsen på en trend hvor Microsoft vinner markedsandeler i et marked hvor selskapet har deltatt lenge uten å lykkes.

    Les også:

Til toppen