BEDRIFTSTEKNOLOGI

Google-søket blir langt mer personlig

Men møter kraftige protester fra Twitter.

Søkeresultatene i Google er i ferd med å bli mer personlige, i alle fall for brukere som også benytter selskapets sosiale nettverkstjenester.
Søkeresultatene i Google er i ferd med å bli mer personlige, i alle fall for brukere som også benytter selskapets sosiale nettverkstjenester. Bilde: Google
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
11. jan. 2012 - 11:24

Google introduserte i går en utvidelse av selskapets søketjeneste, slik at søkeresultatene med ett blir mer personlige og private. I alle fall dersom man også er bruker av tjenester som Google+ og Picasa. Da vil søkeresultatene også kunne inkludere innhold som ikke er tilgjengelig offentlig, men som brukeren har tilgang til gjennom sin Google-konto. Foreløpig bare innlegg og bilder fra Google+, samt Picasa. Men regn med at innhold fra andre Google-tjenester vil bli inkludert etter hvert.

– Du skal også være i stand til å finne dine egne greier på weben, folkene du kjenner og de tingene de har delt med deg – i tillegg til menneskene du ikke kjenner, men kanskje ønsker å kjenne – alt fra ett søkefelt, skriver Googles Amit Singhal i et blogginnlegg.

Google plasserer dette personlige innholdet øverst i søkeresultatene.

Også i selve søkefeltet er det gjort endringer. Søker man etter en person man følger i Google+, er det Google+-profilen til vedkommende som foreslås først, med profilbilde og det hele.

Videoen nedenfor demonstrerer hvordan dette framstår.

Som bruker kan man dog skru av personlige resultater på denne siden, dersom man foretrekker de mer tradisjonelle søkeresultatene. Foreløpig er den nye resultatsiden bare tilgjengelig som logger inn med engelsk språk på www.google.com.

Kritikk

De nye endringene har blitt møtt med en del kritikk. Noe handler bare om Googles navn på nyheten, «Search plus Your World», siden de mener at Google+ og Picasa i liten grad utgjør noens «verden». For mange spiller Facebook en langt større rolle, men Google kan ikke indeksere særlig mye av Facebook. Eller Twitter. Eller andre tjenester med innhold som ikke er tilgjengelig for alle.

Den hardeste kritikken kommer fra nettopp Twitter. Sjefjuristen i selskapet, Alex Macgillivray, beskriver gårsdagen som en dårlig dag for Internett. Han var tidligere ansatt i nettopp Google.

– Etter å ha vært det, kan jeg forestille meg uenigheten i Google om å fordreie søk på denne måten.

I en mer offisiell uttalelse som er gjengitt hos blant annet AllThingsDigital, skriver Twitter at selskapet er bekymret for at resultatet av Googles endringer vil være at det blir vanskeligere for alle å finne Twitter-meldinger i søkeresultatene. Twitter hevder blant annet at viktige nyheter stadig blir kjent gjennom Twitter først, og at Twitter-kontoer og tvitringer ofte av den grunn vil være de mest relevante resultatene.

I en Google+-melding skriver Google at selskapet er noe overrasket over kommentarene fra Twitter, siden Twitter forrige sommer valgte ikke å fornye avtalen de hadde med oss, og fordi vi siden da har observert deres «rel=nofollow»-instruksjoner. I innlegget vises det til denne nyhetsartikkelen, som omtaler hvorfor Googles sanntidssøk forsvant. Twitter har fortsatt slike avtaler med blant annet Microsofts Bing.

– Facebook og Twitter og andre tjenester – deres tjenestebetingelser tillater oss ikke å crawle dem dypt og lagre ting. Google+ er det eneste nettverket som tilbyr en slik vedvarende tjeneste. Men selvfølgelig, på sikt, dersom andre er villige til en endring, vil vi se på se på hvordan dette vil kunne fungere, sier Googles Amit Singhal til Search Engine Land.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra