FORBRUKERTEKNOLOGI

Google starter salget av ny type annonse

Google har nå lansert en ny type annonse som vises på kart.

31. mars 2006 - 09:04

Amerikanske nettbrukere har lenge kunnet bruke avanserte kart-systemer når de søker. For ofte er geografi viktig for søkene man gjør. Meningen er at man skal kunne oppgi hvor man er eller hvor man skal og så finne nærmeste butikk eller leverandør av det de ønsker.

Her i Europa har ikke så mange søketjenester satset så mye på kart og kartsøk enda. Eniro/Gule Sider viser bare et kart når man ber om det og kartet viser bare hvor bedriften du fant holder til - du får ikke noe samlekart med alle alternativene.

Googles nye annonsesystem er derfor interessant fordi det viser en ny mulighet til å tjene penger på kartsøk. Når man søker med Google Maps på for eksempel klesmerket Ralph Lauren og New York fikk man før en rekke treff på butikker som alle ble vist med samme type ikon. Klikker man på de røde ballongene får man en standard-informasjon.

Men nå har Google begynt å selge søkeord og lar kunder vise skreddersydde ikoner. Også ballongen som dukker opp når brukere trykker er skreddersydd med bilder og egen skrevet tekst. Dette gjør det enklere for bedrifter å skille seg fra konkurrentene.

Eksemplet under viser et søk på Ralph Lauren og New York der en butikk har kjøpt seg et blomster-ikon og en mer spesiell oppføring.

Related content

Du kan prøve Googles kartsøk - som foreløpig ikke dekker Norge på http://maps.google.com/. Systemet gir både tegnede kart og satellitt-bilder.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.