AVTALER & KONTRAKTER

Google-støtte til OpenOffice

En strategisk avtale mellom Sun og Google utgjør en alvorlig utfordring til Microsoft.

5. okt. 2005 - 09:16

Sun og Google kunngjorde i går et storstilt, flerårig, strategisk partnerskap. Referatene fra pressekonferansen tyder på at samarbeidet foreløpig både er lite konkret på både det kortsiktige og det langsiktige. Det som er klart, er at Google vil utgjøre en drivkraft for Java og OpenOffice.org, og at samarbeidet med Sun er klart rettet mot Microsoft, uten at partene er særlig opptatt av å framheve dette momentet.

Konkret vil Googles søkelinje – et tillegg til flere nettlesere – distribueres som en del av populære Java-pakken «Java Runtime Environment». Denne pakken lastes ned gjennomsnittlig 20 millioner ganger i måneden. Søkelinjen gir kjapp tilgang til Googles søketjeneste som konkurrerer mot Microsofts MSN. Distribusjonen gjennom Java-pakken skal ordnes innen 30 dager.

Sun vil arbeide for at Googles søkelinje også skal integreres i OpenOffice.org, en gratis kontorpakke som utvikles av åpen kildekodefellesskapet og som Sun er dypt engasjert i.

Videre sier Google og Sun at de vil samarbeide om å popularisere OpenOffice.org. Spørsmål om hvorvidt det innebærer at Google vil aktivt distribuere OpenOffice.org, eller bidra til spesielle koplinger mellom kontorpakken og Googles mange web-baserte tjenester, ble ikke besvart. Det lengste Google-sjef Eric Schmidt ville si, er at det er et ønske om et dypere samarbeid omkring OpenOffice.org og andre produkter, og at partene er i ferd med å avklare tekniske detaljer rundt dette.

En integrering av OpenOffice.org mot Googles stadig økende tilbud av personlige verktøy, som lokale søk, kart og så videre, kan bidra til å gjøre gratispakken mer tiltrekkende for bedrifter og private som vil ha noe mer enn bare tekstbehandling, regneark og presentasjonsprogram, og følgelig styrke den i konkurransen med Office. I fjor sto Office-pakken for 29 prosent av Microsofts omsetning og 41 prosent av driftsoverskuddet. Det har vært spekulert om Google ville utvikle egne kontorapplikasjoner og nettleser for å utfordre Microsoft, noe Google konsekvent har avvist.

Google vil kjøpe servere fra Sun. Selskapet er kjent for å bygge sine egne servere, og en stor kontrakt med Sun vil følgelig være svært oppsiktsvekkende. Men det blir ikke sagt noe på pressekonferansen utover at man vil ha et «betydningsfullt» kundeforhold til Sun.

Andre konkrete opplysninger om samarbeidet er at Google skal engasjere seg mer aktivt i utviklingsprosessen rundt Java, at de to selskapene vil samarbeide om prosjekter innen både markedsføring og utvikling, at Sun vil fortsette å kjøpe annonser hos Google, og at Google vil hjelpe Sun med OpenSolaris, åpen kildekodeutgaven av Suns operativsystem.

News.com mener at personlige forhold har spilt en rolle i utviklingen av partnerskapet mellom Google og Sun. Google-sjef Schmidt var i sin tid ansvarlig for Suns markedsføring av Java. Schmidt hyrte i fjor inn Joerg Heilig til teknisk sjef for e-posttjenesten Gmail. Heilig var i sin tid ansvarlig for StarOffice, en variant av OpenOffice som Sun selger som en del av pakken Java Desktop. En av Heiligs tidligere medarbeidere i StarOffice, Thorsten Laux, ble nylig forfremmet til teknisk direktør for Java Desktop i Sun. Da Laux tenkte over hva som kunne gjøres for å bedre Java Desktop, kom han på at Google-tjenester var en utmerket ide, og at et samarbeid mellom Java Desktop og Google kunne være fruktbart. Laux’ ide vant gjenklang hos Sun-toppene Jonathan Schwartz og Scott McNealy, og da han tok kontakt med Heilig var veien kort til Schmidt og Google-gründerne Larry Page og Sergey Brin.

På pressekonferansen var McNealy, som vanlig, både livlig og optimistisk:

– Dette er stort. Det er et ganske naturlig partnerskap, det burde ikke overraske folk. Vi samarbeider om å fremme et miljø der nettverket er datamaskinen. Store penger vil renne begge veier dersom vi gjør dette riktig, sa han blant annet.

Men McNealy ville ikke kommentere hva slags følger partnerskapet vil få for hans over ett år gamle partnerskap med den tidligere erkefienden Microsoft.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.