Google tester annonsesystem mot klikksvindel

Google tester ut et nytt system som vil la annonsørene betale for noe helt annet enn annonseklikk.

Google gjør store penger på sitt annonsesystem, Google Adwords. Annonsene vises ved siden av søkeresultater og annonsørene betaler bare per klikk. Hvilke annonser som enhver tid vises, avgjøres av en kombinasjon av hvilke ord og uttrykk det har blitt søkt på, hvem som har bydd mest for å få vise sin annonse relatert til de ordene og hvilke av annonsene som det oftest klikkes på.

I tillegg til å legge ut disse annonsene på resultatene fra søk på Googles egen hjemmeside, har Google også gjennom sitt Google Adsense program åpnet for at andre innholdsprodusenter kan tjene penger på å vise Googles annonser. Så søker Googles søkemotor igjennom annonsepartnerens side og viser relevante annonser. Når lesere klikker på en annonse, deles inntektene mellom Google og annonsepartneren.

Det har vært en lukrativ modell både for Google og annonsører, men det har også åpnet for det som kalles "clickfraud", eller klikksvindel på norsk. Ved å klikke på annonser som vises på eget nettsted kan innholdsprodusenten generere inntekt til seg selv og la det gå utover annonsøren. Det er forbudt i henhold til Googles regler, og de som blir tatt for å gjøre det, risikerer å ikke få utbetalt pengene de har tilgode hos søkemotorgiganten.

Google bruker avanserte metoder for å avsløre slik svindel, men dette har blitt et våpenkappløp der også klikksvindlerne jobber intenst med å utvikle nye metoder og teknologier for å ligge i forkant. Dersom problemet får utvikle seg, kan det være en trussel mot Googles hovedinntektskilde.

    Les også:

Nå har Google begynt å teste neste generasjon av selskapets annonsesystem. Det går ut på bare å ta betalt dersom leseren faktisk gjør en spesifikk handling, som for eksempel å kjøpe et produkt eller registrere seg for en tjeneste.

Dette er egentlig ikke noe nytt. Det kalles "affiliate"-salg og har blant annet blitt praktisert av Amazon i en årrekke. Affiliate-partnere av Amazon kan for eksempel legge ut en lenke til en bok hos Amazon, og så følger systemet med på om noen av de som kom frem til boken via den lenken, faktisk kjøper den. I så fall får vedkommende en provisjon av salget. Andre eksempler på selskaper som leverer denne typen tjenester, er Doubleclick og Valueclick. De leverer det på vegne av mange kunder.

- Vi ser hele tiden etter nye muligheter for å tilby effektive og nyttige funksjoner for annonsører, innholdsprodusenter og brukere. Vi tester for tiden en cost-per-action-basert prismodell for å gi annonsørene mer fleksibilitet og for å tilby innholdsprodusenter en ny måte å tjene mer penger på, gjennom Adsense, sier Brandon McGormick, pressetalsmann i Google til Red Herring.

Flere detaljer om det nye annonsesystemet er foreløpig ikke kjent, men Google har tidligere vært flinke til å komme med ny funksjonalitet som har effektivisert tjenesten når de har gått inn på et marked som først ble åpnet av andre. De var ikke det første selskapet som brukte auksjonssystem for å avgjøre hvilke annonser som ville bli vist øverst, men de innførte en nyvinning som ga stort utslag gjennom ikke å la høyeste bud avgjøre alene. Isteden bygde de systemet slik at det var en kombinasjon av antall klikk og budpris, som avgjorde hvem som fikk topplasseringen. Antall klikk multiplisert med budpris avgjorde rangeringen, og det økte også inntekten drastisk.

Da Google gikk på børs og måtte opplyse om nøkkeltall fra sin drift, fikk konkurrenten Yahoo bakoversveis. De ble overrasket over hvor mye mer Google tjente i forhold til trafikken. Nå gjenstår det å se om Google har et tilsvarende ess i ermet med sin inntreden i affiliate-markedet.

Til toppen