Google åpnet i slutten av forrige uke en ny e-posttjeneste - riktignok bare som en relativt begrenset betautgave. Tjenesten, som kalles "Gmail for your domain ", vil være rettet mindre virksomheter som ønsker å sette ut driften av virksomhetens e-posttjeneste. Bedriften kan benytte sitt eget domenenavn i adressene og alle brukerne gis 2 GB lagringsplass til e-post.
Bedriftens e-postadministrator gis et webbasert kontrollpanel for å administrere kontoer, aliaser og e-postlister.
Organisasjoner som er interesserte i å være med på testingen, kan nå melde seg på, men det er trolig bare et utvalg som får være med i denne omgang.
Det er ikke oppgitt om tjenesten på sikt skal koste penger.
Også Microsoft har lignende planer. I november i fjor startet selskapet opp en betatest av tjenesten Windows Live Custom Domains. Her kan virksomheter opprette inntil 60 e-postkontoer for hvert domenenavn. Lagringsmulighetene er dog langt mer begrenset enn i Googles tjeneste - brukere utenfor USA får 25 MB hver.
Tjenesten inkluderer spam- og virusfiltrering og sømløs tilgang til tjenesten som MSN Messenger og MSN Spaces.
Microsofts tjeneste ser ut til å være tilgjengelig for alle med et eget domenenavn.